dinsdag 3 april 2012

Oude bekenden in Lemmer!

Het duo bij de werf
Afgemeerd bij Mammoet Lelystad Haven
Ze waren een tijdje geleden plotseling vertrokken, maar kwamen niet voor op de gemeentelijke lijst 'Vertrokken naar onbekende bestemming'. Logisch, want het gaat niet om personen. Het duo waar ik het over heb betreft het tweetal oude, roestige schepen dat bij Mammoet BTS hier in Lelystad Haven lag afgemeerd. Toen ik gisteren over de Vuurtorenboulevard in Lemmer reed, zag mijn spiedend oog iets bekends. Het betrof een boeg van een schip. Toen ik nog beter keek, zag ik dat het er twee waren. Op de een was, zij het lastig, de naam Flandria 20 te lezen. Toen ik een ietwat hogere positie had ingenomen, zag ik op het andere schip 'Nederlander' staan (ss. C. Bosman). Daar lag het tweetal dus, bij de werf Bijlsma Veka te Lemmer! Ze lagen behoorlijk uit het zicht en worden daar onder handen genomen binnen het kader van een algehele restauratie. Eigenaar Seumers heeft blijkbaar toch de grote stap genomen. Wel opvallend dat er nauwelijks steun verleend wordt aan zijn initiatief tot behoud van ons watererfgoed. Ons land staat immers wereldwijd bekend als varende natie.