woensdag 19 juni 2024

Mijn levenspad

Als ik soms zit te filosoferen over mijn levenspad, dan maak ik ook wat zijsprongetjes. Ik doel dan op momenten, waarop ik een belangrijke keuze moest maken. Als ik op die momenten een andere keus gemaakt zou hebben, hoe zou dan mijn leven eruit hebben gezien?
Als ik een andere keus gemaakt zou hebben, dan zou ik geen hoger onderwijs gevolgd hebben en was ik op dit moment al een aantal jaren weduwnaar. Ik zou dan misschien ook achtergebleven zijn met kinderen, die problemen met hun gezondheid hebben.
Op een andere t-splitsing verderop in mijn levenspad had ik met een andere keus niet geweten, welk beroep ik gekozen zou hebben. En of ik dan ook zoveel mensen ontmoet en problemen van en voor anderen opgelost zou hebben. En in hoeverre ik dan te maken gehad zou hebben met onterechte ontslagen. In een eerdere beroepskeuze werd ik afgekeurd vanwege mijn bril. Bij de Marine waren ogen belangrijker dan mijn intelligentie, denk ik dan maar.
Als ik later op een bepaalde tweesprong ook een andere keuze gemaakt zou hebben, woonde ik niet meer in Nederland. Dan woonde ik in het grensgebied van Nederland en Duitsland. Ver weg, maar toch ook weer dichtbij. Want Nederland is klein. Al vinden veel mensen in de Randstad van niet. Voor hen is de afstand tussen Den Haag en Deventer vele malen groter dan voor hen die in Deventer wonen. šŸ˜
Heb ik spijt van bepaalde keuzes die ik gemaakt heb? Nee! Helemaal niet. Ik leid als AOW'er een gelukkig en rijk leven. En het verleden heeft zo moeten zijn. En de toekomst? Mijn moeder zei een keer : "Je bent op weg naar huis." Ze had vaak gelijk.