woensdag 10 augustus 2011

Winnen van een Aziaat

Mike smasht de mihoen uit de Aziaat
We hadden nauwelijks een bordje mihoen met gebakken kip achter de kiezen en de afwas gedaan, toen Mike (die al die tijd op zijn luie krent zat) mij vroeg of ik een potje tafeltennis tegen hem wilde spelen. Het is een vurige wens van hem om op zijn cv te kunnen vermelden, dat hij van een Aziaat heeft gewonnen met tafeltennis. Dat was heel belangrijk voor zijn loopbaan. Aldus zijn betoog. De surrogaat Aziaat smeekte nog om enige respijt om uit te buiken, maar dat was hem niet gegund (excuus 1).  Als Aziaat had ik hem liever een met een stuk bamboe van tafel gemept. Als vader wilde ik natuurlijk Mike's toekomst niet op het spel zetten en stemde toe. Vooral om gedurende de rest van mijn rustig leventje niet dagelijks het verwijt te hoeven horen, dat hij geen werk kan vinden, omdat ie nog nooit een potje tafeltennis van een Aziaat heeft gewonnen. Mike maakte de tennistafel driftig schoon. Alleen aan zijn kant (excuus 2). Hij begon met serveren en gebruikte daarvoor een oud balletje, terwijl ik een nieuw in mijn handen kreeg gedrukt (excuus 3). In no time stond het 8-0 voor Mike. Ik moest natuurlijk wel even warm draaien (geen excuus). Hoewel mijn mihoen begon op mee te spelen wist ik toch nog een paar punten te scoren. Mike begon te zweten (van schaamte, denk ik), maar won nipt. Omdat ik me wat inhield (excuus 4). Ondanks mijn oude knieblessure en de rond dansende mihoen met kip (geen excuus, integendeel) wist ik toch een keer Mike te verslaan. Het arme joch schrok zich te pletter. Dus verloor de Aziaat met de mihoen intussen weer tussen de kiezen en de kip halverwege zijn keel (excuus 5 en 6) de slotset met 21-11. Al met al heeft Mike zijn doelstelling gehaald en daar zijn we beiden blij mee. Al moet ik wel even opmerken, dat het soms noodzakelijk is om als vader van een puber van tijd tot tijd een schijnoffer te brengen (grootste excuus).