dinsdag 2 augustus 2011

Lekker doordouwen

Toen we in Harderwijk de A28 richting Amersfoort opreden, zag ik in mijn caravanspiegels een vrachtwagen naderen. Omdat de afstand naar mijn inschatting groot genoeg was en wij inmiddels 80 reden, drukte ik het gaspedaal wat in om met een snelheid van 90 te kunnen invoegen. Nadat ik weer in mijn spiegels keek, merkte ik dat de vrachtwagen aanzienlijk sneller reed dan ik had ingeschat. Toen ik rijdend op de invoegstrook mijn snelheid opvoerde tot 100 zat de truck vlak achter onze caravan. Toen hoekte de vrachtwagen naar de linkerbaan en haalde ons tergend langzaam in. Ik voegde in en liet het gaspedaal los om mijn snelheid ten opzichte van die van de vrachtwagen te verlagen, zodat hij mij voorbij kon gaan. De truck was duidelijk niet begrensd. Toen de ruimte tussen ons groot genoeg was, gaf ik een lichtsignaal. Voor mij ging de chauffeur weer terug naar de rechter rijbaan, om daar vervolgens 80 te gaan rijden! Van de hele actie begreep ik hoegenaamd niets. Tenzij de chauffeur per se niet achter een caravan wilde rijden. Even later begon de vrachtwagenchauffeur geregeld over de vluchtstrook te rijden. Niet eventjes, maar vele honderden meters. Tussendoor stuurde hij weer wat bij, om even later weer de vluchtstrook op te rijden. Meneer was blijkbaar iets anders aan het doen dan sec sturen. Voor alle zekerheid vergrootte ik de afstand tussen ons. Je weet maar nooit. Gelukkig gingen wij bij Hoevelaken rechtsaf (echt waar!) en hij rechtdoor.