zaterdag 20 augustus 2011

Portemonnee van Eltjo

Op de vroege zaterdagochtend fietste ik naar het centrum van Lelystad. Op het Woonhavenpad zag ik een portemonnee op het fietspad liggen. Er naast lag wat losgeld en een paar sleutels. Ik heb de boel bijelkaar gedaan en na mijn fietstocht thuis de inhoud bekeken. Helaas, of beter gelukkig ontdekte ik geen adres (er waren ook sleutels bij) of 06-nummer. Ik heb nog even gegoogled, want veel jongeren zitten op een social network zoals Hyves. Dat leverde ook niets op. Gevonden voorwerpen kan je melden bij de politie in de Doelen. Maar misschien wil de bieb ook wel helpen. Die bevindt zich dichterbij. Dus straks even naar de bieb, in de hoop dat zij Eltjo gerust kunnen stellen. Een tip voor Eltjo en wellicht anderen : nooit al je hebben en houden in één portemonnee bij elkaar doen! Veel zaken heb je bijna nooit nodig. *)
De hoeveelheid zwerfvuil viel na vier weken afwezigheid reuze mee. Ik haalde vier zakken op, dus één per week. Normaal haal ik drie á vier zakken per week op. Veel mensen zijn met vakantie en de school is nog gesloten, dat scheelt dus enorm. Bij de flat aan de Binnendijk liggen nog steeds autobanden. Voor het weggooien via de officiële weg (de milieustraat) moet per band betaald worden. Een vreemde zaak, die dus gevolgen heeft voor ons milieu. Van diezelfde oude band wordt weer andere producten gemaakt. Bijvoorbeeld palen. Je wilt niet weten wat zo'n voormalig autobandproduct kost : schreeuwend duur. En dan toch nog geld vragen als je zo'n band wilt weggooien. Dus doen sommigen het maar zo. Dat kost dus ook geld. Dus voortaan gewoon bij de nieuwprijs de verwijderingsbijdrage doen en gratis inleveren.

*) Eltjo heeft zijn portemonnee inmiddels bij ons opgehaald.