dinsdag 9 augustus 2011

Gratis klappen krijgen in Gouda

De gemeente Gouda gaat de Marokkaanse jongeren die de stad terroriseren een cursus karate aanbieden. Geheel gratis! En ook nog voor niets, ben ik bang. Of erger : in Gouda wordt je straks met een heuse karatetrap uitgeschakeld alvorens je beroofd wordt. Oké, de lijdensweg is wat korter voor het slachtoffer dan wanneer hij eerst bedreigd en in mekaar geslagen wordt. In het nieuwsbericht las ik niets over een eventueel selectieproces, zodat alleen de Marokkaanse jeugd bij wie het tij gekeerd kan worden deze cursus mag volgen. Onlangs zag ik nog twee M. jongens elkaar op straat zo belagen. Met wilde karate-achtige trappen en klappen gingen ze elkaar te lijf. 'Om te trainen', hoorde ik een van hen nog zeggen. Zolang ze dat met elkaar doen is het mij best. Maar de bedoeling van een dergelijke sport is toch het kweken van zelfbeheersing en niet zo zeer het slaan en/of trappen in het openbaar? Hopelijk ziet men dat in Gouda ook in. In wezen kan een dergelijke sport leiden tot een beter gedrag. Maar zoals bekend komen veel beoefenaars van vechtsporten uiteindelijk toch in het criminele circuit terecht. Zogenaamd als bodyguard, portier, persoonlijk begeleider, incassobureau medewerker enz.  De kans bestaat dat zo'n jeugdige afhaakt en z'n oude beroep weer oppakt.  Ik moet er niet aandenken dat ik door zo'n crimineeltje in elkaar getrapt wordt 'dankzij' het initiatief van de gemeente Gouda dat met je eigen belastinggeld gefinancierd is. Misschien hadden veel inwoners liever zelf zo'n gratis cursus gekregen, om zich effectief en efficiënt op straat te verdedigen. Klappen verdienen die crimineeltjes zeker. Desnoods gratis, maar niet voor niets.