dinsdag 30 augustus 2011

Eckart Wintzen's green wheels

Bij het station hier in Lelystad zag ik deze auto staan op een speciale parkeerplaats. Op de carrosserie staat 'Green Wheels'. Het is een bedenksel van mijn grote voorbeeld op het gebied van mensen aansturen en bedrijfsvoering, Eckart Wintzen. Eckart is een tijd mijn directeur geweest en zijn zienswijze op werken heeft mij altijd erg aangesproken. Eckart was erg gericht op de factor mens. Hij slaagde erin om het bedrijf, BSO, autonoom te doen groeien tot een multinational. Dat is een heel andere werkwijze dan die van Gerard Sanderink van Centric, waar ik later ongewild het slachtoffer van werd. Gerard dacht en denkt mensen te kunnen kopen en heeft niets met spiritueel leiderschap. Eckart is mij altijd
bijgebleven en ik heb hem in zijn (korte) leven gevolgd. Hij was oprichter/eigenaar van Ex'tent (Eckarts tent), dat durfkapitaal levert voor 'groene' projecten. Op zijn site stond zowaar een agenda afgebeeld die opengeslagen was op 12 december. En wat zie ik daar staan? Mijn naam vanwege mijn verjaardag! Toeval hoor, want ik was gewoon een van zijn kostbare medewerkers. Eckart is een paar jaar geleden overleden aan een hartstilstand. Hij was krap 10 jaar ouder dan ik en is 68 jaar geworden.