donderdag 15 november 2012

Soldatenliedjes

Oké in het boek "Handboek voor dienstplichtige soldaten b.d." staat inderdaad een soldatenlied. Maar niet het soort dat ik bedoel. Het is een van de nummers die Joop de Knecht populair maakte. Ik herinner me nog dat ik in mijn jeugd een wat gevarieerde tekst zong, die mijn moeder niet mocht horen. Daar stond twee weken huisarrest op. Zo zongen we dus buiten bereik van moeders oren :  "Ik sta op wacht, zonder hemd, zonder broek, en denk aan jou, zonder hemd, zonder broek" enz. De teksten van de liedjes die de dienstplichtigen zongen, waren vaak behoorlijk grof, maar ze klonken er juist daardoor stoer en aantrekkelijker om gezamenlijk rond te bazuinen.

"-Zeg dronken infanterist waar komt gij zo laat vandaan? Ere zij uw naam, ere zij uw naam
Zeg dronken infanterist waar komt gij zo laat vandaan? Ere zij uw naam.
-Van de hoeren, van de hoeren! Is er nog redding voor mij?
-Ja, ja, ja,ja, ja ja, ja! Janus, Hij roept u, Hij roept u voor het Leger des Heils!"

Wat rustiger ('s avonds tijdens het bivak)  klonk de variant op een bekend Hollands liedje :

 "Op de grote stille heide,
 dwaalt een filler eenzaam rond.
Met zijn pas gepoetste schoenen
zag hij daar een ouwe stomp.
Hoe lang nog gij filler?
Hoe lang nog gij filler?
Hoe lang nog?"

En als het er wat vrolijker aan toe ging :

"Kaatje ging eens water halen
bij een grote diepe put.
Toen kwamen drie soldaten
die grepen Kaatje bij haar k(e)u...
rig net gestreken bloesje!"

Qua teksten konden ze er nog mee door. Maar met burgers in de buurt moesten we nette liedjes zingen. En dus was het stil.