Er was een tijd dat mensen nog op een eerlijke manier hun brood verdienden. Helaas zijn de grenzen voor wat betreft eerlijkheid flink vervaagd. Vaagheid is een maatschappelijk verschijnsel geworden. We leven meer in grijze gebieden en weten vaak niet waar we aan toe zijn. Op die manier worden we ook vaak voor de gek gehouden, opgelicht en/of leeg geschud. De mensen die zich daar aan schuldig maken noemen het 'commercieel' of 'kleine lettertjes' of 'goedkoop'. Ik noem het ordinaire oplichterij waarvoor niet eens een opleiding nodig is.
Als er aanbiedingen zijn, ben ik extra op mijn hoede. Vooral bij schreeuwende advertenties en flyers. Wie oude aanbiedingen bewaard, zal zien dat de slogan : Nu nog goedkoper' nergens opslaat. De prijs in de vorige aanbiedingsfolder is vaak het zelfde. De foto's in de reclameblaadjes zijn zo gemaakt, alsof je een chocoletter ter grootte van je hoofd krijgt voor maar 1,95. Dat soort opnamen maakten we vroeger van de vissen die we gevangen hadden. Dan leken ze drie keer zo groot. Een advertentie met aanbiedingen van winterbanden die onlangs in de bus viel, presenteert ogenschijnlijk goedkope banden. Maar wie de kleine lettertjes leest, weet dat ie zo'n 24 euro bij de bandenprijs moet optellen. Blijft het toch een dure band.