dinsdag 6 november 2012

Boeiende boorden


De weerlieden voorspelden een vrij droge ochtend en deel van de middag. Een mooie gelegenheid om de boeiboorden van de garage van Robert en Carina eens te gaan vervangen. Eerder was ik op jacht geweest naar stroken trespa. Dat onderhoudsvrije kunststof wordt veel gebruikt voor dit soort toepassingen. Via Marktplaats kwam ik in contact met iemand, die de stroken kant en klaar kon leveren. Alleen de lengte was standaard : 3,05 meter. Met twee lengtes zou ik precies 1 centimeter te veel hebben.
In de bouwmarkt waren bredere stroken te koop. Maar die waren ook korter. Daar had ik er dan drie van moeten kopen en op maat zagen. Ik zou dan ongeveer 130 euro kwijt geweest zijn en veel restmateriaal hebben overgehouden. Nu was ik met 60 euro en 20 euro aan kilometers klaar! Ik heb eerst de oude boorden verwijderd. Die waren van watervast verlijmd multiplex. Ze waren met krammen tegen de originele borden vastgezet. Die krammen waren zo goed als weggeroest. Ik heb ze stuk voor stuk verwijderd en/of platgeslagen als ze afbraken. Daarna het houtwerk even afgeborsteld en toen konden de trespa boorden erop. Die platen moeten van achteren kunnen ventileren. De stroken worden met speciale schroeven vastgezet. De gaten moeten wel voorgeboord worden. De hoeken heb ik met aluminium hoekprofiel afgewerkt. En mooi dat het staat!