donderdag 15 september 2011

Terug in de boomgaard -7-

'Als je een plas moet maken, heb je hier twee opties : of naar het toilet in de schuur, of ergens gehurkt tussen de bomen. En wat dat laatste betreft, trek je niets aan van Arno met zijn verrekijker. Dat is gewoon een kwestie van gezonde leergierigheid van die jongeman.' Omdat er hard gelachen wordt, lacht ze maar mee. Na een half uur plukken roept ze opeens : 'Waarom hebben ze me niet eerder verteld over dit werk? Hartstikke leuk en lekker buiten!' Dat klinkt erg enthousiast voor iemand die zonder laarzen en regenpak in de modder en regen staat te plukken. Ooit heb ik het UWV erop gewezen, dat ik het vreemd vond dat dit soort werk nooit door hen aangeraden is. De betreffende medewerker zei dit in de advieslijst te zullen laten opnemen. Maar drie jaar later is er dus nog niets gebeurd. Gisteren moest ik naar een andere boomgaard. Daar was men de zo goed als rijpe Elstars aan het plukken. Het was een weerzien met de collegaplukkers, waarmee ik voorgaande weken gewerkt heb. Vandaag zijn we met z'n tweeën de Gieser Wildeman gaan plukken. Dat zijn de stoofperen. Lange Bert kon nauwelijks in krappe cabine van de trekker komen, dus heb ik de hele dag in dat ding gereden. Erin, rijden, eruit, plukken, erin enz. Het was een zonnige dag en de temperatuur was hoger dan de voorspelde 18 graden. Morgen gaat men verder met de Topaz, een herfst-/winterappel.