Synchroniseren carburateurs |
Ontsteking controleren |
Vorige keer heb ik me moeten beperken tot het verversen van de motorolie en het vervangen van het oliefilter. Maar ik heb nu de overige onderdelen in huis en... het benodigd gereedschap. Ik ben maar eerst begonnen met het controleren van de ontsteking. Ooit deed ik dat met een vloeipapiertje dat ik tussen de contactpunten stak. Maar de CBX heeft een elektronische ontsteking. Met die ouwe gouwe stroboscooplamp is de timing eenvoudig te controleren. En wat denk je? De timing was uitmuntend! Een 10 dus. Vervolgens heb ik de cilinderkop schoon geblazen met de compressor. Toen pas heb ik de bougies vervangen. Dat schoon blazen moet eerst gebeuren, anders valt er zand e.d. in de verbrandingsruimten zodra ik de bougie eruit heb gedraaid. Daarna kwam de synchronisatie van de vier carburateurs aanbod. Daarvoor gebruik ik een vacuümmeter met vier kolommen gevuld met kwik. Dat ding heb ik eind jaren 80 gekregen als blijk van dank voor mijn inzet bij een klant. De vier slangen van de meter worden met speciale nippels op de aanzuigflensen van de carburateurs gemonteerd. Het lastigste van deze klus is dat de motor moet draaien, terwijl de benzinetank gedemonteerd is. Dus heb ik de tank op de workmate geplaatst en met een extra lange benzineslang aansluiting gemaakt op de carburateurs. Toen ik de motor startte zag ik direct op de vacuümmeter, dat twee carburateurs een erg afwijkende onderdruk aangaven. Dus die heb ik even bijgesteld via de speciale stelschroeven op de carburateurs. Ik kon horen dat het blok na deze ingreep aanzienlijk mooier liep. Na deze tijdrovende klus heb ik de CBX schoongemaakt. Al met al een hele middag bezig geweest. Maar met goed resultaat. Zo, en nu de Seeley nog.....