Deze week hoorde ik op het lokale nieuws iemand opperen, dat Batavia Stad in negatieve zin de omzet van de winkels in het centrum van Lelystad beïnvloedt. Klinkklare onzin! Ik ga er niet vanuit, dat mensen uit de kop van Noord Holland, Overijssel, Gelderland enz. naar het centrum van Lelystad gegaan zouden zijn, als Batavia Stad er niet geweest was. De outlet is een uitje. Voor goedkoop(?) merk-textiel hoef je niet per se daar te zijn. Maar ja, wat is er interessanter : ik ben in Batavia stad geweest of ik ben in Lelystad geweest? De uitspraak in het nieuws komt mij over als een soort van warming up voor de verklaring van de tegenvallende omzet in het centrum. Afgezien van de crisis : men heeft de ondernemers in het centrum gouden bergen beloofd. Maar die blijven uit. De kosten daarentegen zijn er wel. Ook de komst van de Hanzelijn zal daar weinig verandering in brengen.
|
Slagboom al zes weken kapot... |
Als wij kleding of schoeisel nodig hebben, gaan we niet naar Batavia Stad, maar naar het centrum. Gewoon vanwege de variatie en de omvang van het aanbod. In het centrum is meer dan sec kleding en schoeisel. Voor de bezoekers van Batavia Stad is het niet echt aantrekkelijk om ook naar het centrum te gaan. Ze schrikken alleen al van de parkeergelden, want ze moeten met de auto. En begin nou niet over fietsen en over onze mooie fietspaden, want dan heb je van de hele problematiek echt niets begrepen. Vraag het maar aan de mensen van de Bataviawerf. In z'n algemeenheid vind ik dat er nauwelijks sprake is van een verantwoorde commerciële strategie hier in Lelystad. Er wordt maar wat gerommeld, waaraan in veel gevallen 'wishfull thinking' ten grondslag ligt. Laten we eerlijk zijn : ons centrum is gewoon onaantrekkelijk. Tenzij je je graag verloren wilt voelen in een winderige, koude, kale omgeving van saaie winkelpuien. Het is in geen geval zoals Batavia Stad. Zelfs het onderhoud aan een parkeergarage ontbreekt met files tot gevolg. Welkom in het centrum van Lelystad!