woensdag 18 juli 2012

Voorbeeldig Schoonhoven

In het pittoreske stadje Schoonhoven kreeg ik ook te maken met gemeentelijke ambtenaren. Het betrof midden jaren 80 een aanvraag voor een vergunning voor o.a. een dakvenster. Die werd afgewezen op grond van een bepaalde regelgeving. Twee ambtenaren kwamen mij het nieuws aan huis(!) vertellen. Ik wees hen vervolgens op de woningen in de buurt, waar wel een dakvenster (soms zelfs twee) geïnstalleerd was. "Dat is weekend werk", zei een van hen zuchtend, "daar kunnen we niets tegen doen." Ze gaven duidelijk te kennen het niet eens te zijn met de hele gang van zaken rond de aanvragen van vergunningen. Ik volgde hun advies op en diende opnieuw de aanvraag in. Dit keer met een lijst van adressen waar de dakvensters al gemonteerd waren. We kregen alsnog een vergunning.
Later, toen we een uitbouw wilden maken, gingen andere ambtenaren spontaan aan de slag toen ik hen om advies vroeg m.b.t. de fundering! Zo kan het dus ook. En dat achter de balie van Burgerzaken van de gemeente Schoonhoven een zeer chagrijnige bitch dagelijks de clientèle toeblafte, deed niets af aan de vriendelijkheid en dienstbaarheid van de overige ambtenaren. De bitch (waar veel over geklaagd en gesproken werd) heb ik op mijn beurt geadviseerd eens een andere baan te gaan zoeken. Als ik voor een nieuw paspoort kom, wil ik niet als een hond behandeld worden.