dinsdag 20 maart 2012

Geen goede banden

Met sommige garages hier heb ik goede en geen goede banden. Er zijn garages waar ik vol vertrouwen de auto kan achterlaten voor een beurt of reparatie. Bij andere garages moet ik zelf alles controleren op bewust of onbewust vergeten zaken. Bij die laatste categorie garages merk ik met een viltstift (permanent marker) de onderdelen die vervangen moeten worden. Als er nieuwe onderdelen op de factuur staan, moeten ze ook gemonteerd zijn. En helaas is dat niet altijd het geval. En dan is zo'n pikzwarte streep op een filter of bougie erg handig. Voordat ik de monteur of receptionist de 'vergeten' dingen toon, vertel ik hem eerst over de aangebrachte merktekens. In veel gevallen wordt zo'n iemand dan al zenuwachtig. Toen ik vorig jaar de auto na een apk ophaalde, meldde de receptionist dat alles in orde was. Ik moest alleen de achterbanden na ongeveer 10.000 km vervangen. Ik kon er de winter nog mee doorkomen. Vandaag was ik de remmen aan het controleren. Ik keek uiteraard nog even naar het profiel op de banden. Bij één van de achterbanden zag ik heel veel scheurtjes in het loopvlak zitten. En dat terwijl we nog geen 2.000 km's sinds de apk gereden hebben. Het lijkt mij stug dat al die scheurtjes pas na de apk zijn ontstaan. Maar alles is mogelijk. Het profiel van beide banden is nipt 2 mm. Dus eigenlijk zijn het geen goede banden meer. Tijd dus voor nieuwe banden bij een betrouwbare garage.