dinsdag 27 maart 2012

De politie

De politiebonden zijn niet te spreken over de werkomstandigheden van hun leden. Ook de Arbeidsinspectie maakt zich zorgen. Ik maak me ook vaak zorgen over de agenten. Ze zijn vaak niet op hun taak berekend. Ze missen sociale en communicatieve vaardigheden en laten zich opvallend vaak op verkeerde momenten gelden : Aan de ene kant klappen krijgen van een 15 jarige en aan de andere kant autoritair optreden tegen een rustige, gedisciplineerde volwassene die al dan niet een fout gemaakt heeft. Soms komen agenten mij wat doorgedraaid over.
Wat mij ook opvalt, is de manier waarop de politie met de inwoners omgaat. Men maakt heel selectief gebruik van hun hulp. Je mag hen slechts helpen als ze daarom gevraagd heeft. Wie als burger zelf het initiatief neemt komt maar al te vaak voor een gesloten deur te staan. Haaks op deze houding zijn er advertenties van diezelfde politie die de lezers vragen of je ook zo graag de politie helpt, want dan kan je zelf agent of vrijwilliger bij een korps worden. Heel erg ongeloofwaardig. Laatst zag ik een stukje aanvullende training van agenten. Ik dacht gelijk : "Dat hoort toch in de basisopleiding? Hoe wil je anders iemand aanhouden?" Wat ik onbegrijpelijk vind, is dat  agenten hun dienstwapen mee naar huis mogen nemen.Zelfs mensen die nog niet eens agent zijn, maar een opleiding volgen nemen een vuurwapen mee naar huis.