vrijdag 9 maart 2012
Ict-onkunde kost 19 miljard!
Een onderzoeksbureau heeft uitgerekend dat onkunde in de ict-omgeving (automatisering) jaarlijks zo'n 19 miljard euro kost. Ik schrik daar niet van, want het is oud en nog steeds actueel zeer. Veel bedrijven zien niets in opleidingen, met alle gevolgen van dien. Zelfs in 2004 maakte ik nog mee, dat een storing werd gemeld aan een pc : Help, hij doet het niet! Heel correct overigens : hij stond uit. Niet alleen bij gebruikers van systemen, ook in het beheer zien veel bedrijven kennis als onbelangrijk. Veel technisch systeembeheerders zijn niet gecertificeerd (bijv. MSCE) of anderszins opgeleid. Velen werken louter op basis van ervaring, die ze met veel vallen en minder veel opstaan opgedaan hebben. Vastgelegde informatie van menige helpdesk wordt nauwelijks gebruikt om gerichte (bij)scholing te doen en/of andere structurele verbeteringen door te voeren. Zelfs al maken dezelfde gebruikers steevast dezelfde fouten. Ook op hoger niveau is vaak sprake van onkunde. Kijk maar naar het schrikbarend aantal mislukte en/of uit de klauwen gelopen projecten. Opvallend is hier dat voor menig project weinig tijd en geld vrijgemaakt wordt, terwijl in de operationele fase er wel heel veel geld en tijd is om alle opgeleverde ellende op te lossen. Maar het aller grootste probleem is toch het betrokken management. Dat denkt al snel overal verstand van te hebben. Zeker als het om ict gaat.