vrijdag 26 oktober 2012

Over ho-ijzers gesproken

Sinds ik het voorwiel gewisseld heb voor één met een goede band, voelde ik bij het remmen dat de remschijf niet meer vlak was. Wat heet, zeg maar gerust dat de schijf meer weg had van een propeller. Wat een slagen zaten erin! De remgreep sloeg wild heen en weer als ik hem aantrok. Een heel vreemd gevoel.
Zo'n schijf zit met drie torx bouten op de velg geschroefd, dus ik dacht : peanuts. Ik heb immers dergelijke bits in de koffer. Dat klopte, maar ik kreeg geen van de bouten los. Ze waren waarschijnlijk met loctite nr x vastgezet. In onze werkplaats verwarmden we zo'n 'gezekerde' bout met een verfstripper. De lijm werd dan wat soepeler, zodat we de bout met een luchtsleutel konden lossen. Helaas heb ik geen van beide gereedschappen. Ik besloot het wiel te demonteren om een nieuwe schijf te laten monteren. Ik had er opeens geen zin meer in. Mijn overbelaste armspier sputterde behoorlijk tegen en het was nogal frisjes in de garage. Delegeren die klus, dan kon ik tenminste weer andere dingen doen.
Toen ik de velg terug had, was het nog een heel gedoe om de nieuwe en dus dikkere schijf tussen de remschoentjes te krijgen. Het zijn vrij nieuwe remblokken en de ruimte tussen beide blokjes was ongeveer de helft van wat nodig was. Dus ik besloot de schuurschijf maar te gebruiken. Van beide blokjes heb ik een beetje afgeslepen en dat hielp. Het wiel draait soepel, ook na het gebruik van de ho-ijzers. Klus geklaard!