dinsdag 16 oktober 2012

Fietsen in Flevoland

Afgelopen week zijn we op zoek gegaan naar fietsroutekaarten van Flevoland. Ze zijn er wel, maar niet in de vorm die we graag zouden willen, namelijk die met de knooppunten. We zijn bij de ANWB en de VVV geweest. We kregen zeer gedetailleerde kaarten te zien (deden me denken aan de stafkaarten uit mijn militaire diensttijd) en globale. En wat boekjes. We hebben een paar boekwerkjes meegekregen.
Er staan fietsroutes in, maar ze zijn tamelijk uitvoerig beschreven. Zonder verdere voorbereiding wordt het dus lezen achter het stuur. Op zich knap lastig. Niet alleen vanwege mijn korte termijn-geheugen (kan dus geen lange stukken lezen en onthouden) en de kleine letters, maar ook vanwege het gehobbel. Ik lees nooit als ik in of op een vervoermiddel rijd. Daar krijg ik hoofdpijn van en ik word misselijk. Dat laatste kan in het ergste geval de gedrukte tekst ook onleesbaar en niet bepaald geurig maken. In mijn diensttijd heb ik weliswaar geleerd om zelf een routekaart te maken ( een verticale lijn met afslagen links en rechts met afstanden daartussen), maar dat kost veel voorbereidingstijd. Het wachten is op de invoering van fietsknooppunten in Flevoland. Dat zouden meer fietsers willen, dunkt me. Al moet ik wel zeggen dat men voor wat betreft de boekjes wel zijn best heeft gedaan, om de fietsliefhebbers toch iets te bieden. Beter iets dan niets op de fiets.