Met minachting voor de medemens |
Een fout is binnen 5 minuten gemaakt, maar het uitzoeken en komen tot een regeling duurt jaren. Te gek voor woorden. Er is geen enkele sprake van patiënt of klantgerichtheid. Hoe moeilijk die het ook hebben met de fout. De beide uitgenodigde directeuren van de twee maatschappijen weten hoegenaamd van niets. Dat geeft al aan hoe ver ze van hun eigen werk af staan. Ik vond ze nogal arrogant overkomen. Logisch, want ik ken geen specialist, die niet arrogant is. Vooral het uitgestreken gezicht van meneer de directeur, sprak boekdelen. Hij zat volgens mij gewoon te liegen en quasi meevoelend te zijn.
Het lijkt mij beter om de specialist die de fout gemaakt heeft aan te klagen via de rechter. Hij verstopt zich nu achter zijn verzekeringsmaatschappij en verdwijnt in de anonimiteit. Justitie kan onafhankelijke deskundigen (desnoods uit andere landen) in de arm nemen en na een vooraf vastgestelde termijn, bijv. 6 maanden, een uitspraak doen. Als de volledige informatie niet binnen die termijn opgehoest wordt, is de specialist schuldig en moet de verzekering de geclaimde schadeloosstelling betalen. We moeten af van de huidige situatie waarin medici zich zelf beoordelen en slachtoffers met zoveel minachting behandelen.