Als ik in mijn binnenspiegel kijk, zie ik de fietsen op de drager heen en weer bewegen. Van voren naar achteren. En een beetje ook naar opzij. Niet zozeer op de snelweg of geasfalteerde wegen, maar binnen de bebouwde kom op klinkers en over drempels.
Eerder heb ik de drager nagekeken. De drager kan neergeklapt worden. Dat scharnierend mechanisme is zo te zien de oorzaak. De rest van de drager, zeg maar de basis, beweegt niet. We hebben vanwege het bewegen extra spanbanden ingezet. Die hebben we aan de dak rails en de fietsen gebonden. Het scheelt wel veel.
Omdat we de drager nooit neerklappen, overwoog ik al eerder de scharnierende delen aaneen te lassen. Het aandraaien van de bouten heeft onvoldoende geholpen.
Ik heb de kunststof ringen bij de scharnierpunten van de delen verwijderd. Daarna heb ik de bouten weer geplaatst en stevig aangedraaid. Die actie gaf al meer stevigheid aan het geheel. Vanmorgen ben ik naar de loods gegaan en heb daar het lasapparaat tevoorschijn gehaald. Ik heb de beide delen van het frame bij de scharnierpunten aaneen gelast. Nu kan de drager nog enkel op de kogel van de trekhaak bewegen. Maar dat kan alleen wanneer ik de klem niet goed aandraai.
Voor een eventueel noodgeval heb ik een paar speciale haken, die ik in de goot boven de achterklep kan plaatsen. Aan die haken zou ik dan de spanbanden kunnen vastmaken. Zonder de lak te beschadigen, natuurlijk. De rvs haken zijn afkomstig van een oude kapstok. Ik heb ze op elkaar geklonken, om de juiste vorm (een S) te krijgen. Ik ga de rand van de klep beschermen met een speciale afwerkband. Zo'n bies wordt vaak als lijst om de randen van een metalen plaat gedrukt. Ik wil over de haken een stuk van een rubberen slang trekken. Ook bedoeld om beschadigingen te voorkomen.