maandag 14 oktober 2024

Legergroen!

Vorige week heb ik een emmertje met houtbescherming gekocht. Om de schutting te behandelen. Om het mezelf niet al te moeilijk te maken, besloot ik een verfspuit te gebruiken. Dus heb ik vandaag de kleine compressor opgehaald met de benodigde hulpstukken om te spuiten. Dat kleine wonder kan maximaal 8 Bar aan. Meer dan genoeg.
Omdat de compressor al een tijdje niet gebruikt is, heb ik hem eerst schoongemaakt en gecontroleerd. Het oliepeil stond nogal laag. Dat het ik tot het juiste niveau omhoog gekrikt met 400 cc speciale olie. Ik heb ook de tank ontwaterd. Fijn dat er internet is, want daarop was een videootje te zien dat liet zien hoe onderhoud aan dat ding gepleegd wordt.
Toen ik met de compressor klaar was, besloot ik het reservoir van de verfspuit te vullen. Toen ik het blik geopend had, dacht ik te maken te hebben met een mislukte erwtensoep! Wat een rare kleur! Volgens de beschrijving zou het een matte op water gebaseerde beits zijn die doorschijnend zou zijn. Maar het was dus een kleur groen die mij aan hét leger deed denken. Niet dat die kleur trauma's bij mij zou losmaken, want ik heb toen gewoon mijn best gedaan.
Na goed roeren bleef de kleur poepgroen. Ik heb maar eerst twee bankjes van steigerhout ermee behandeld. Met een bokkenpoot. De bankjes werden beide groen. Ik heb ze te drogen gezet onder de overkapping. Ik heb de BBQ tafel ook maar gedaan. Dan zijn ze in ieder geval wat beschermd tegen de invloeden van het weer. De schutting laat ik maar voor wat ie is. Tenzij ik een echte blanke doorschijnende beits kan vinden.