maandag 14 oktober 2024

Honden

Als ik iemand met een hond zie lopen, kijk ik onbewust naar de manier waarop dat gebeurt. Vaak loopt de hond voorop met een strakke riem. Alsof de hond de persoon aan de riem uitlaat in plaats van andersom. De hond zou z'n baasje moeten volgen. Ik zie ook vaak verandering in gedrag als er iemandanders met een hond aankomt. Er zijn mensen die gelijk wat haastig aan de riem beginnen te trekken, om de hond die voorop loopt naar zich toe te halen. Ik heb zelfs iemand een rondje om een boom zien lopen om de riem vast te zetten! Ik dacht : "Wat doet dan mens op straat met die rottweiler?
Zelf ben ik nooit op zoek gegaan naar confrontatie. Als mensen zich al zo angstig gedragen, houdt ik liever afstand. Vaak gaf ik dan richting aan, zodat mijn tegenligger weet dat ik een andere kant op ga met onze hond.
Sinds kort heb ik hier een paar keer iemand met een soort pitbull of stafford (bullterriër) zien lopen. Dat stel vertrouw ik niet. De man is niet bepaald iemand die zeker overkomt. Zijn hond loopt ook voorop en sleurt zijn baasje mee. Als de hond een kat ziet is ie nauwelijks nog voor zijn baasje te houden. Ik vind dat maar niks. Vanmiddag schijnt die hond een teckel gebeten te hebben. De kleine hond was in zijn tuin, dat afgezet is met een hek met spijlen. De pitbull beet tussen de spijlen door de teckel in de snuit. Weer zoiets, waarom loop je met je hond zo vlak langs een tuin waar hoorbaar een andere hond aanwezig is? Ik heb dat soort situaties altijd gemeden. Dat is immers vragen om problemen. Honden achter hekken of in tuinen bevinden zich in hun territorium.
Wat mij ook verbaasde was dat een jongeman zijn hond in andermans tuin liet poepen! Ik vind het zelfs onnodig dat een reu zijn poot optilt tegen andermans spullen. Of dat nou een hek, haag of autowiel is. Ook dat zie ik helaas geregeld gebeuren. Tja, en dan is er nog de aso bewoonster die nog steeds met een niet aangelijnde hond loopt. Ondanks twee waarschuwingen.
Dat er 7x meer honden gedumpt zijn en/of bijtincidenten zijn voorgekomen, vind ik niet zo vreemd. Het gaat tegenwoordig erg veel om 'ikke'.