donderdag 3 oktober 2024

Dierenfilmpjes

Zelf kijk ik er graag naar. Omdat ik nogal kritisch om me heen kijk (gek hè?), zie ik vrij snel of zo'n filmpje in elkaar gezet is of niet. Een kwestie van oog voor details hebben. Het zijn de bekende video's van dieren die door iemand gered worden en daarna of een huisdier worden of op een bepaalde manier bedankt worden. Soms zijn de losse stukjes knullig aan elkaar geknoopt tot een geheel. Maar de achtergrond, de tekening op de vacht / huid en de betreffende mensen verraden het knip- en plakwerk. Als kind vond ik de Westerns daarom al niet leuk om te zien. Afgezien van het afslachten van indianen, werden vooral de paarden mishandeld. Dusdanig, dat het in de film leek alsof het paard doodgeschoten werd. Ik heb ooit eens horen zeggen dat zo'n paard door middel van touwen om de poten onderuit getrokken werd. Walt Disney deed ook mee aan dat soort dierenmishandeling. Zijn zogenaamde natuurfilms waren voor bepaalde onderwerpen ook stuk voor stuk in scène gezet. Dan werd een levend konijn bij een slang geplaatst. In de scène leek het alsof 'de ontmoeting' een spontane was. Zo zijn er nog meer voorbeelden, waarin de mens als toeschouwer voor de gek gehouden werd ten koste van een dier. Dat gebeurt dus nog steeds.