Vanwege de fietskar voor Fenna heb ik al die jaren een koppeling op de fiets gehad. Vanwege de snelsluiting op het achterwiel, kon ik de koppeling niet op de as van het wiel plaatsen. Ik heb toen voor een aparte constructie gezorgd, los van de wielnaaf.
Dat kon, omdat er naast de naaf wat ruimte was in de vorm van een opening. Die was niet rond, maar had de vorm van een kleine driehoek. Omdat er nog veel ruimte in het aluminium frame rond de driehoek aanwezig was. heb ik met een 8 mm boor de driehoek rond gemaakt (foto rechts). Door dat gat heb ik een bout kunnen steken. Die bout ging
als eerste door de nieuwe koppeling. Aan de andere heb ik een steuntje met 8 mm gat over de bout geschoven. Dat steuntje moet voorkomen dat de bout wordt krom getrokken. Met een moer heb ik het steuntje op de bout vastgezet. Daarna het ik het geheel door het ronde gat in het frame egstoken en aan het uiteinde van de bout een borgmoer gedraaid.
Zo heb ik de oude trekhaak vervangen door een nieuwe. De oude stond haaks op de fiets, de nieuwe staat onder een hoek van 45 graden. Dat was nodig, omdat de trekboom van de fietskar dat vereist. Ik kan het achterwiel demonteren zonder de trekhaak te verwijderen.
Moos heeft niet eerder in de fietskar gezeten. De komende dagen gaan we Moos trainen om in de kar te gaan zitten. Dat doen we eerst stilstaand, dan lopend. Als dat goed gaat koppelen we de kar aan de fiets. Dan gaan we met de combinatie en Moos in de kar weer lopen, om Moos te laten wennen. Als dat ook goed gaat, gaan we fietsen.
Het was wel weer even wat gepruts, want ik heb hier geen steeksleutels. Wel een verstalbare sleutel en een gammele waterpomptang. Het enige dat ik aan het klusje heb overgehouden is een kleine bloedblaar. Toen ik de waterpomptang goed dichtkneep op een moer, schoot ie uit de vergrendeling en werd een vinger door de tang gebeten.