woensdag 30 april 2025

Niet klantvriendelijk

Een klant klaagt over het lawaai van zijn warmtepomp. In de regel zou zo'n pomp ongeveer 40 -45 dB mogen produceren. Maar deze pomp laat 65 dB  horen en veroorzaakt zodoende geluidsoverlast. Het vervelende is dat de leverancier van de pomp in eerste instantie zijn handen ervan aftrekt. Later is toch een monteur komen luisteren, kijken en 'sleutelen'. Na diens vertrek werkte de pomp niet meer.... De monteur van de leverancier had de instellingen weggepoetst. Volgens de leverancier valt 65 dB nog binnen de normen van de warmtepomp. Dus hij wil er niets aan doen. Ik vind het een k*tsmoes die in garages ook vaak te horen zijn ('dat doen alle auto's van dat merk').
Omdat de leverancier niet tot reparatie of vervanging wil overgaan, wordt de kabaalmaker, de compressor, vervangen door de installateur. Als installateur bevindt hij zich tussen twee vuren. Dan maar klantvriendelijk zijn en wat investeren in goodwill. Iets wat de kortzichtige klantonvriendelijke leverancier niet wil doen. Terwijl hij op zijn beurt zijn leverancier of de fabrikant kan aanspreken. Hopelijk wordt de lawaaiige compressor door de leverancier wel onder garantie verstrekt. En anders de fabrikant maar benaderen.