vrijdag 27 december 2024

1+1 =

Volgens een nieuwsbericht is de belangstelling voor Chinese e-cars afgenomen. Voor mij is dat geen nieuws, maar een gevolg van eerdere nieuwsberichten. Wat dat betreft is 1+1 nog steeds twee.
In eerdere berichten las ik over de onaantrekkelijkheid van de elektrische auto. Namelijk het terugdraaien van de subsidies, invoeren van wegenbelasting en de zeer hoge afschrijvingskosten. Qua onderhoud doet de e-car het ook minder dan de reguliere brandstofauto's. Een markt voor gebruikte e-cars is er nauwelijks. Wat men ook niet meeneemt in dit stukje quasi nieuws is dat de importheffingen op Chinese e-cars flink opgeschroefd zijn. De Chinezen waren veel te goedkoop. Nu vallen ze in hetzelfde kosten plaatje als de Europese. De politiek geeft zodoende nogmaals te kennen, dat elektrisch rijden helemaal geen klimaatkwestie is, maar louter een vanwege geld gaat. De duurdere Chinees zal de evenveel kostende omgevallen Europeaan echt niet overeind trekken. Die blijft enkel stuiptrekkend in leven vanwege de leasevorm, die men nu voor particulieren hanteert. Anders zijn e-cars nauwelijks aan de straatstenen kwijt te raken.
Jammer dat men nauwelijks aandacht besteedt aan de verbeteringen van de moderne diesel- en benzinemotoren. De vervuiling is sterk teruggedrongen en is samen met die van de productie ervan vele malen lager dan die van de EV's. Met als extra asociaal, inhumaan aspect de arbeidsomstandigheden in het algemeen en die van de kinderen in het bijzonder, om grondstoffen te delven voor de accu's van de EV's.