Gedurende mijn loopbaan werd ik ook afgerekend op het aantal adviezen van mij dat door een klant overgenomen werd. Ik heb daar nooit een onvoldoende voor gekregen. Slechts één keer werd mijn advies in de wind geslagen. Met gevolg dat ik me terugtrok. Daar was de klant niet blij mee. Die heeft mij nog een paar keer tevergeefs gebeld, om alsnog te komen helpen. Maar dan op hun manier.
Hoewel ik ruim 30 jaar in het vakgebied dat ICT heet gewerkt heb en van mening ben dat ik wel iets van hardware, software, systeemontwikkeling en netwerken afweet, zijn er mensen die het beter of meer weten dan ik. Ze zijn geen ICT 'ers, maar mensen die voor hun werk schoongemaakt hebben of in de Zorg bezig geweest zijn of thuis voor de kinderen gezorgd hebben. Allemaal niets mis mee hoor. Wat wel mis bij hen vind is ICT kennis. Deze menen meenden meer verstand van ICT te hebben dan ik. 😂 Die mensen help ik trouwens niet meer, als ze voor de zoveelste keer problemen hebben met hun computer / laptop. Ze zitten vaak te klootviolen. Die riepen constant terwijl ik hun probleem aan het oplossen was "Ja, maar..." of zaten constant met hun tengels op het toetsenbord te tikken terwijl ik voor hen wat uitzoek. Zit ik een scherm met een melding te lezen is ie, hoppa, weg! Heel irritant.
Ik herinner me nog een opdracht bij een grote financiële instelling, waar ik een ontwerp moest maken voor een configuratie en netwerk beheersysteem. Die bank werkte met Tandem non-stop systemen en stervormige netwerken. Veel aangesloten vestigingen werden vanuit dat centrum bediend. Een erg interessant project, vooral vanwege de opbouw en het gebruik van het netwerk. Die bank was slechts 1 van de 25 bedrijven waar ik ingehuurd werd. Dus ik weet best wel wat, maar laat het niet altijd blijken. Iemand zei een keer tegen mij : "Jij doet alsof je niets weet, maar volgens mij weet je heel veel." Als mij iets vraagt begin ik te zeggen, dat ik geen specialist ben. Ook niet op het gebied van ICT. Zo houd ik wat slagen om de arm. De ontwikkelingen gaan weliswaar hard, maar de concepten zijn nog vaak dezelfde.