Als ik ergens voor een klus gevraagd ben, dan begin ik na een introductie over en weer (meestal met een kop koffie of thee) met het bekijken van de huidige situatie. Samen met de wensen / eisen vorm ik me dan een beeld van een of meer mogelijke oplossingen. Ik hanteer de maatvoeringen en prijzen van bouwmarkten, om een grove indicatie te geven van de kosten.
Als we overeenstemming hebben voor wat betreft de oplossing en de globale kosten, ga ik de klus verfijnen. Dat doe ik meestal in stappen / fasen. Het begint met nogmaals metingen doen. Vaak maak ik een schets van het afgesproken resultaat met wat aantekeningen van zaken, waarop ik extra moet letten. Daarna stel ik met behulp van de schets een materialenlijst op inclusief de prijzen.
Voor mijzelf maak ik puntsgewijs op volgorde aantekeningen van de werkzaamheden. Het kan zijn dat ik voor een klus speciaal gereedschap of andere hulpmiddelen nodig heb. Zoals stempels, speciaal bevestigingsmateriaal, een extra boor (hoef ik niet telkens van schroefbit naar boortje te wisselen) enz.
Ik probeer telkens weer te voorkomen dat ik naar huis moet om ontbrekend gereedschap of materialen te gaan halen. Ik bedoel : mijn kernactiviteit is dan klussen en niet wandelen en sjouwen. Om die reden overnachten al het gereedschap en de materialen bij de opdrachtgever in de schuur.