dinsdag 21 oktober 2025

Gen-Z

Gisteren was ik in een winkel waar ik wat klein spul gekocht had. Toen ik wilde afrekenen en bij de balie stond te wachten, verscheen een jongen met een chagrijnige blik. Hij groette mij niet, ik hem wel, en deed op een chagrijnige manier het afrekenen. Hoewel het in die winkel de gewoonte is losse kleine artikelen in een zakje te doen, bleef die gewoonte bij hem achterwege. Nadat hij mij de kassabon gegeven had, liep ie pardoes weg. Zonder groeten. Ik vond het zo'n blamage, dat ik het bij de vaste medewerkster gemeld heb. Als tip. Zo'n joch doet immers afbreuk aan het immer vriendelijk en klantgericht imago van de winkel.
Toen ik later op de dag een buurtbewoner sprak en ik over de winkel vertelde, herkende hij mijn verhaal. Hij heeft zelf de jongen vorige week erop aangesproken. Op een enigszins strenge manier. Hij had de jongen op bestraffende toon gevraagd wat hij daar achter de balie deed. Hij had hem geadviseerd om niet te gaan werken als ie daar geen zin in heeft.
In mijn geval was ik daar vroeg; rond 10 uur. Voor dat joch waarschijnlijk nog midden in de nacht.