Vanmorgen draaide de digitale km-teller op 100.000! Ik was op weg naar huis, nadat ik een bezoek gebracht had aan de wasstraat en de loods. Het aantal kilometers geldt de auto exclusief het motorblok. Het blok is bij kilometerstand 70.230 km vervangen door een gloednieuw exemplaar.
Ik ben benieuwd in hoeverre de oude tellerstanden gehanteerd blijven voor het onderhoud. Het serviceboekje vermeldt nadien, dat servicebeurten bij een hogere stand dan die van 70.230 zijn uitgevoerd. Ik ben zelf van plan het onderhoud van de motor zelf een keer om te rekenen op grond van de feitelijke gedraaide kilometers, nu 29.770. Voor de rest geldt de oude, weergegeven kilometerstanden.
De motorolie moet om de 20.000 km vervangen worden, dan is dat na nog zo'n 10.000 km. De auto zelf zal tegen die tijd vast geen display van een uit te voeren onderhoudsbeurt laten zien. Het servicesysteem is na montage van de nieuwe motor niet op nul gezet. Iets wat ook wel begrijpelijk is, vanwege allerlei andere technische zaken. Ik volg maar gewoon het advies zoals in het onderhoudsboekje staat vermeld. Ik maak dan onderscheid tussen het motorblok en de rest.