vrijdag 26 juni 2026

Internet vertelt het

Je moet natuurlijk niet alles geloven wat op het internet staat. Zelfs AI waarschuwt ervoor, dat niet alles wat AI presenteert klopt. Het is en blijft mensenwerk.

Rot tot op het bot

Kind in de auto achtergelaten

 bij meer dan 30 Celsius op die dag.

't Is warm

Onder de overkapping is het 40 Celsius. Daar buiten is het 35 Celsius. Gelukkig is het binnen 22 Celsius. Het levert wel kippenvel op als ik van buiten naar binnen ga. En een klap voor mijn hoofd als ik naar buiten ga. Wat een verschillen!
Maar voor de rest geen last hoor. Ik heb vanmorgen nog wat gedaan aan het bestrijden van het ongewenst groen op het pleintje. Een beetje gericht sproeien, dat was alles. Eerder heb ik een blik in de loods geworpen en ben toen weer naar huis gegaan. Ik moet al rustig houden en dus maakte het niet zoveel verschil vanwege de warmte.
Veehouders hebben een brief gekregen vanwege de warmte in relatie tot hun dieren. De eigenaren worden geadviseerd schaduw te creëren en/of het vee 's nacht naar buiten te jagen. In een soort ploegendienst : overdag slapen en 's nachts de wei in.
Ik herinner me nog, dat de grazers in de overbevolkte, kaal gevreten  Oostvaardersplassen volgens Staatsbosbeheer gedurende de zeer warme dagen helemaal geen schaduw nodig hadden. Misschien moet de NVWA ook daar eens een kijkje gaan nemen.

MAFS Australië

Het lijkt een stuurloos schip, waarvan geen van de drie kapiteins het lef (of de vaardigheden?) heeft om het roer stevig in handen te nemen. De gesprekken worden niet gestuurd, het begeleidend drietal, die men experts noemt, laat de boel volledig uit de hand lopen.
Dat de bron van veel onrust Bec is, wordt bijna vergeten. De quasi experts richten zich enkel op de reacties van anderen daarop. En als iemand die het spuugzat is en zich gekwetst voelt, getergd uithaalt, is daar geen begrip voor en is die persoon de boeman. Maar dat is iets wat steeds vaker voorkomt. Kijk maar naar Oekraïne / NAVO en Rusland.
De quasi experts hadden gemakkelijk even wat beelden kunnen reproduceren, om daarmee deelnemers te confronteren. Om te bevestigen of te bestrijden van wat er gezegd en/of gedaan is. Maar dat gebeurde niet. Het bleef bij 'mijn woord tegen dat van de ander'. Daarbij staken de experts hun voorkeur niet onder stoel of banken. Wat een slecht programma zeg!
Ik ga er maar vanuit, dat het stuk voor stuk acteurs zijn. Zo niet, dan worden de deelnemers flink misbruikt.

In de garage

Van het oostfront

Zoals verwacht wordt na elke Oekraïense aanval op Russisch grondgebied, harder teruggeslagen. Ik zou voor vrede kiezen.

Minder energie en minder warm

Gelukkig zijn er nog veel recepten voor warm eten waar je weinig energie (gas, elektra) voor nodig hebt. Om die reden gebruik ik sinds de prijsstijgingen kipfilet om rendang te maken. Er zijn meer gerechten, die vrij lang moeten koken, zoals goulash. Maar ook in goulash kan je het rundvlees vervangen door kip. Kip is net als vis vrij snel gaar.
Vrij snel gaar word ik zelf trouwens ook in een warme auto. Er zit een airco in, maar de eerste kilometer is het warm.
Ik heb op de voorruit van de auto daarom een dekje gelegd. Zowel 's zomers als 's winters gebruik ik dat ding. Hier en daar zie ik auto's met een scherm in de auto tegen de voorruit. Ik vind zo'n oplossing minder goed werken. De warmte is dan al binnen. Dat is ook het geval met het panoramadakje op de Peugeot. Er zit wel een fraai gordijn aan de binnenkant, maar liever leg ik iets op de ruit aan de buitenkant. We hebben magneten die vrij krachtig zijn. Ik heb er een aantal van een stukje dikke tape voorzien, zodat ze geen krassen maken op de carrosserie. Met die magneten zet ik het doek op een auto vast.
Maar als het even kan, zet ik de auto het liefst in de schaduw.

Kippenvleugels, honing en knoflook

Leiderdorp vanuit de lucht

Met een mooi begin van de Gerformeerde kerk, waar ik als kind vanuit het raam van de huiskamer tegenaan keek.

Uit het Midden-Oosten

"Je moet veranderen!"

Ik ken van vroeger veel gezinnen waar het strenger aan toe ging dan bij ons thuis. Maar er was geen beweging gaande om die gezinnen aan te pakken en te dwingen tot andere huisregels. Dat gold ook voor gezinnen waar het er veel vrijer aan toe ging. Leven en laten leven was het. Iets wat nationaal en internationaal niet meer gebeurt. Er is een soort dwingelandij ontstaan waarin iedereen met de neus dezelfde kant op moet. Zelfs in je eigen huis!
Onlangs las ik een stukje waarin vega's zich beklaagden niet uitgenodigd te zijn voor een straat-BBQ. Op zich zou je denken : "Wat raar." Totdat je stukjes leest van andere straatbewoners, die stellen dat de vega's telkens over het eten van vlees komen zeuren als iemand in hun omgeving de bbq gebruikt. Tja, zeurpieten wil je niet op een feestje hebben. 
Wij ken ook vega's. Ik vind het geen probleem om hen tegemoet te komen als ze blijven eten. Zij eten dan een ei, terwijl ik een hamburger nuttig. Maar als ik bij hen thuis ben, moet ik ook een ei eten. Dan moet ik dus wel veranderen. We eten nooit aardappelen met groente en een ei. 😂 Respect dient over en weer plaats te vinden en moet verdiend en niet afgedwongen worden.

Het cadeau

donderdag 25 juni 2026

Van het oostfront

Groentemix met kip

Lekker, met witte rijst!