vrijdag 26 juni 2026

MAFS Australië

Het lijkt een stuurloos schip, waarvan geen van de drie kapiteins het lef (of de vaardigheden?) heeft om het roer stevig in handen te nemen. De gesprekken worden niet gestuurd, het begeleidend drietal, die men experts noemt, laat de boel volledig uit de hand lopen.
Dat de bron van veel onrust Bec is, wordt bijna vergeten. De quasi experts richten zich enkel op de reacties van anderen daarop. En als iemand die het spuugzat is en zich gekwetst voelt, getergd uithaalt, is daar geen begrip voor en is die persoon de boeman. Maar dat is iets wat steeds vaker voorkomt. Kijk maar naar Oekraïne / NAVO en Rusland.
De quasi experts hadden gemakkelijk even wat beelden kunnen reproduceren, om daarmee deelnemers te confronteren. Om te bevestigen of te bestrijden van wat er gezegd en/of gedaan is. Maar dat gebeurde niet. Het bleef bij 'mijn woord tegen dat van de ander'. Daarbij staken de experts hun voorkeur niet onder stoel of banken. Wat een slecht programma zeg!
Ik ga er maar vanuit, dat het stuk voor stuk acteurs zijn. Zo niet, dan worden de deelnemers flink misbruikt.

In de garage

Van het oostfront

Zoals verwacht wordt na elke Oekraïense aanval op Russisch grondgebied, harder teruggeslagen. Ik zou voor vrede kiezen.

Minder energie en minder warm

Gelukkig zijn er nog veel recepten voor warm eten waar je weinig energie (gas, elektra) voor nodig hebt. Om die reden gebruik ik sinds de prijsstijgingen kipfilet om rendang te maken. Er zijn meer gerechten, die vrij lang moeten koken, zoals goulash. Maar ook in goulash kan je het rundvlees vervangen door kip. Kip is net als vis vrij snel gaar.
Vrij snel gaar word ik zelf trouwens ook in een warme auto. Er zit een airco in, maar de eerste kilometer is het warm.
Ik heb op de voorruit van de auto daarom een dekje gelegd. Zowel 's zomers als 's winters gebruik ik dat ding. Hier en daar zie ik auto's met een scherm in de auto tegen de voorruit. Ik vind zo'n oplossing minder goed werken. De warmte is dan al binnen. Dat is ook het geval met het panoramadakje op de Peugeot. Er zit wel een fraai gordijn aan de binnenkant, maar liever leg ik iets op de ruit aan de buitenkant. We hebben magneten die vrij krachtig zijn. Ik heb er een aantal van een stukje dikke tape voorzien, zodat ze geen krassen maken op de carrosserie. Met die magneten zet ik het doek op een auto vast.
Maar als het even kan, zet ik de auto het liefst in de schaduw.

Kippenvleugels, honing en knoflook

Leiderdorp vanuit de lucht

Met een mooi begin van de Gerformeerde kerk, waar ik als kind vanuit het raam van de huiskamer tegenaan keek.

Uit het Midden-Oosten

"Je moet veranderen!"

Ik ken van vroeger veel gezinnen waar het strenger aan toe ging dan bij ons thuis. Maar er was geen beweging gaande om die gezinnen aan te pakken en te dwingen tot andere huisregels. Dat gold ook voor gezinnen waar het er veel vrijer aan toe ging. Leven en laten leven was het. Iets wat nationaal en internationaal niet meer gebeurt. Er is een soort dwingelandij ontstaan waarin iedereen met de neus dezelfde kant op moet. Zelfs in je eigen huis!
Onlangs las ik een stukje waarin vega's zich beklaagden niet uitgenodigd te zijn voor een straat-BBQ. Op zich zou je denken : "Wat raar." Totdat je stukjes leest van andere straatbewoners, die stellen dat de vega's telkens over het eten van vlees komen zeuren als iemand in hun omgeving de bbq gebruikt. Tja, zeurpieten wil je niet op een feestje hebben. 
Wij ken ook vega's. Ik vind het geen probleem om hen tegemoet te komen als ze blijven eten. Zij eten dan een ei, terwijl ik een hamburger nuttig. Maar als ik bij hen thuis ben, moet ik ook een ei eten. Dan moet ik dus wel veranderen. We eten nooit aardappelen met groente en een ei. 😂 Respect dient over en weer plaats te vinden en moet verdiend en niet afgedwongen worden.

Het cadeau

donderdag 25 juni 2026

Van het oostfront

Groentemix met kip

Lekker, met witte rijst!

MAFS Australië

Tijdens middagpauze kijk ik af en toe naar bovengenoemde serie. Om vooral het menselijk gedrag van de deelnemers te volgen. Wat ik niet begrijp is, dat de stellen blijkbaar ook goed met elkaar overweg moeten kunnen. Terwijl duidelijk is, dat niet iedereen met elkaar klikt. Dat is in de wereld nu eenmaal zo.
Een van de deelnemers heeft de gewoonte anderen kritisch te benaderen en wat quasi grappige opmerkingen te moeten maken. Zij, ene Bec, gaat het hele rijtje af. Totdat iemand het spuugzat is en haar terugpakt. Uitdelen is ze goed in, maar niet in incasseren. Dan wordt ze boos en gedraagt ze zich als slachtoffer. Dan ligt de oorzaak bij iedereen, behalve bij haarzelf. Bec zelf is al een aantal keren op haar gedrag aangesproken. Maar ze kan zich niet inhouden. Het zit blijkbaar in haar DNA. Hoeveel klanten heeft ze als accountmanager met haar gedrag al weggejaagd? Hoe dan ook, ik verbaas me en geniet van al die heisa. Tja, vrouwen onder elkaar. Praat me er niet van. Het doet mij denken aan de tijd dat ik leiding gaf aan een groep vrouwen.
Wat de begeleiding betreft, die is ook erg zwak.

Zo dus -152-

Leiden via een drone

Voor ons Leiderdorpers zeer bekende beelden. Dit keer van boven gezien.

Verschil tussen beschaafd en westers

Het westen en de FIFA en UEFA zijn hun moreel kompas kwijt.