maandag 22 juni 2026

De Rolex

Zeedieren in een woestijn

Terwijl de ene president druk doende is met zelfverheerlijking en een eigen balzaal, is de ander met zijn land en inwoners bezig.

Op de fiets

Als ik in het schuurtje ben, kijk ik maar niet te lang naar mijn fiets. Onlangs voelde ik aan de banden. Ze waren erg zacht.  Ik zuchtte maar eens diep. Want ik mag niet pompen en ik heb geen zin om de kleine, lawaaiige compressor te gebruiken. Het enige wat ik tot nu toe gedaan heb, is de accu's levend houden.
Deze week staat mijn fiets al twee maanden te treuren in het schuurtje. Zolang heb ik al niet meer gefietst. Het gebruik van de auto is me steeds meer gaan tegenstaan. Maar ik moet het nog twee weken zien vol te houden. Dan mag ik weer fietsen. Ik ga er maar vanuit, dat ik het fietsen niet verleerd ben.
Om mijn fietshonger enigszins te stillen, heb ik hem uit het schuurtje gehaald. De banden waren opgepompt, door Sonja. Ik heb de fiets naast het hek gezet en ben erop gaan zitten. Ik hield me aan het hek vast. Het klinkt raar, maar ik werd zowaar enthousiast van dat zadel onder mijn achterste! Ik heb daar een tijdje zo gezeten. Met een blij gevoel. Misschien heeft iemand mij gezien en gedacht : "Wat doet die opa toch?"
In afwachting van het moment waarop ik weer mag fietsen, ga ik mijn tijd besteden aan de tweewieler. Ik zag dat ie niet alleen stoffig, maar ook vies was. Misschien kan ik met een schoonmaakbeurt onze relatie alvast wat oppoetsen en en nieuw leven inblazen. 

Hoezo hitte?

We hebben 3 jaar op Curaçao gewoond. Daar kwamen toen ook al veel toeristen. Allemaal kwamen zij met cruiseschepen de tropische warmte opzoeken. 
Mensen klagen wel over de warme dagen, maar in het jaar na ons huwelijk, 1976, was er ook sprake van een zeer warme zomer. Ik herinner me nog wel, dat wij het een mooie zomer vonden.
Vandaag de dag gaan veel klagers straks naar hun vakantiebestemming. In Frankrijk, Spanje en ongetwijfeld ook naar de Antillen. Ik weet niet beter dan dat het daar nog warmer is dan hier. Of missen al die klagers soms de palmbomen hier?

Financiële compensatie

Dat zwarte mensen alsnog een schadevergoeding eisen vanwege de slavernij, vind ik onzin. Hebberigheid over de lijken van hun zeer verre voorouders, waarvan men niet eens weet in hoeverre zij zelf ook aan slavenhandel en/of slavernij deden. Aan de andere kant : de overheid steelt veel van de burgers en hebben de koloniën enkel kaal geplukt. Zelfs de Oranjes bezitten gestolen goed.
Wat de Molukkers betreft, ligt het wat mij betreft anders. Zij waren KNIL militairen die plotseling allemaal ontslagen werden. Hun pensioenopbouw stond stil en ze werden als voormalige ambtenaren gediscrimineerd en onbeschoft behandeld. Een aantal van hen leeft nog, terwijl de tweede generatie nog volop aanwezig is. Het is vooral de tweede generatie, die ook geleden heeft. Veel gezinnen raakten door de frustraties van hun ouders ontwricht. Ik vergelijk het maar met de Toeslagenaffaire en de wanhopige ouders.

Begin de week goed

Zoals deze vrouw.

Pedofielen, verkrachters en moordenaars

Dit Israël wordt gesteund door Nederlandse politici. Soort zoekt soort?

Een arrogante narcist

Ik weet het : de brutalen hebben de halve wereld. Maar er is ook nog een andere helft. Thijs Römer is zo'n bruut en brutaal iemand. Hij heeft dan een straf uitgezeten, maar genezen van pedofilie zal ie zeker niet zijn. Misschien is vanwege zijn straf die hang naar kinderen enkel groter geworden. Dat zou zomaar kunnen. Natuurlijk zijn er mensen die roepen : iedereen krijgt een tweede kans. Maar die kans kan heel anders zijn dan zij bedoelen.
De arrogante smeerlap Römer kan zich beter afzonderen en niet meer in het openbaar optreden. Om zich in een slachtofferrol te presenteren aan zijn publiek. Deze narcist denkt dat ie gewoon weer verder kan gaan met zijn leven. Bah!

Maandag

Niet iedereen is dol op een dag als vandaag.

Zomertip

Doe als deze beren. Blijf uit de zon en zoek verkoeling op.


zondag 21 juni 2026

In China

Vlogs over andere, niet-westerse landen vind ik erg interessant. De vloggers laten het dagelijks leven in hun omgeving zien. Het geeft een heel ander beeld dat wat ik via de reguliere media te zien en te horen krijg. Dit keer ben ik weer in China.

Een huisarts versus een gesjeesde schoolmeester

Een minister van Volksgezondheid is nota bene een gesjeesde basisschool leraar. Het vrouwelijk commissielid probeert huisarts Elens de mond te snoeren. Typerend voor deze commissie en de hoorzittingen; de waarheid mag niet naar voren komen. Het oproepen van huisarts Elens was daarom een blunder van deze commissie.

Molukkers in Nederland

De kwestie van de Molukkers is een schrijnend voorbeeld van de Nederlandse mentaliteit. Die mentaliteit hebben vooral de inheemse bevolking van de koloniën moeten ondervinden. Onderdrukking, slavernij, mishandeling, misbruik, diefstal en bedrog. Veel van die Hollandse trekken zijn nog steeds aanwezig. De manier waarop men met de Afghaanse tolken en anderen die voor Defensie  gewerkt hebben omgaat, is er een recent voorbeeld van. De medemens als een soort van gebruiksvoorwerp, dat weggegooid wordt.
Als KNIL militairen zijn de Molukkers naar Nederland overgebracht, met de belofte dat ze zouden terugkeren naar een zelfstandig Molukken. Die belofte is nooit nagekomen. Daarbij werden de Molukse KNIL militairen collectief ontslagen! Dat plan was al voor de deportatie bedacht door de politiek. Molukkers en hun gezinnen zijn als vuil aan de kant gezet en werden volledig genegeerd.
De treinkaping en de bezetting van een school waren daarvan een direct gevolg. Een gevolg door een klimaat dat door politiek Den Haag gecreëerd was.
Nu komen de excuses, terwijl van de direct betrokken Molukkers de meesten al niet meer onder ons zijn. Ook typisch Nederlands.
De Molukkers staan wat mij betreft symbool voor de ware Nederlandse inborst. Een inborst waar ook Joden, Indo's, Papoea's, Antillianen en Surinamers mee te maken hebben (gehad). Maar ach, een beeldje en een 'sorry hoor!' na 75 jaar maakt het allemaal weer goed.

Mangut Ikan - Vis in kokos

Zo is het

Gelukkig zijn er veel meer mensen, die iets verder kijken dan de neus lang is.

"De facto onder toezicht van de NAVO, zijn in Kosovo sinds 1999 niet minder dan 127 Orthodoxe kerken gesloopt. Ook zijn de bijbehorende kerkhoven gebulldozerd, vaak om er een vuilnisbelt van te maken. Duizenden antieke iconen zijn voor grof geld verkocht.
Nodig waren ze niet meer. Ongeveer 80.000 Servische Orthodoxen zijn in enkele jaren vermoord, de rest is gevlucht. Ongeveer 30.000 Roma zijn verbannen naar Albanië, omdat ze trouw bleven aan Serviē (in Joegoslavië hield Tito het principe aan dat alle kinderen naar school moesten, voor iedereen een ziekenhuisbed was en ook Roma een pensioentje verdienden). Alle Roma-nederzettingen zijn daarom met NAVO-wapens ontruimd en de zigeuners mochten per persoon 500 euro aftikken om uit hun geboorteland gezet te worden.
Kosovo veranderde in een paar jaar NAVO-bestuur in een land met 97,5% moslims. Dat is de "diversiteit" die we kennelijk verdedigen. In Servië, dat "etnisch geweld" werd verweten, zijn naast Orthodoxen ook Joden en Moslims in alle lagen vertegenwoordigd.
Ik lees namelijk nogal wat onzin, sinds een kerk in Kiev in vlammen opging. Namelijk dat Russen barbaars met cultureel erfgoed omgaan.
Maar de kerk is geraakt door een Patriot. Een cadeautje van onze NAVO. De kerk en het klooster waren bovendien niet meer in gebruik, omdat de Russisch-Orthodoxe kerk verboden is door de snuifkoning van Banderastan, Zelensky."

- O. ten Broek-