Gelezen : "Batterijen produceren geen elektriciteit, maar slaan elektriciteit op die elders wordt geproduceerd, vooral via steenkool, uranium, natuurlijke centrales of diesel-generatoren.
Dus de bewering dat een elektrische auto een zero-emissievoertuig is, klopt helemaal niet omdat de geproduceerd elektriciteit afkomstig is van elektriciteitscentrales en velen daarvan kool of gas verbranden.
Daarom is het merendeel van de elektrische auto's op de weg vandaag op basis van koolstof. Maar dat is niet alles.
Wie enthousiast is over elektrische auto's en een groene revolutie, moet bewuster kijken naar batterijen, maar ook windmolens en zonnepanelen.
Een typische accu van elektrische auto weegt 450 kg, ongeveer zo groot als een koffer. Het bevat 11 kg lithium, 27 kg nikkel, 20 kg mangaan, 14 kg kobalt, 90 kg koper en 180 kg aluminium, staal en kunststof. Er zitten meer dan 6000 individuele lithium-ion cellen in.
Om elke BEV-batterij te maken, moet je 11.000 kg zout verwerken voor lithium, 15.000 kg erts voor kobalt, 2.270 kg hars voor nikkel en 11.000 kg kopererts.
In totaal moet je 225.000 pond grond verwijderen voor één batterij.
Het grootste probleem met zonnesystemen zijn de chemicaliën die worden gebruikt om silicaat te veranderen in het grind dat voor de panelen wordt
Om voldoende schoon silicium te produceren moet het behandeld worden met zoutzuur, zwavelzuur, fluoride, trichlorethaan en aceton.
Daarnaast galblaas, arseen, koper-indium-gallow diselenide en cadmium telluride, die ook zeer giftig zijn. Siliconenstof vormt een gevaar voor werknemers en platen kunnen niet gerecycled worden."
En dan is er nog de onmenselijke manier waarop veel van die grondstoffen gewonnen worden.
En dan is er nog de onmenselijke manier waarop veel van die grondstoffen gewonnen worden.