De straat waar wij verblijven gaat over in een fietspad. Motorrijtuigen moeten keren. Dat gebeurt vlak voor ons verblijfsadres. Er is speciaal een rotonde voor aangelegd. Als ik zie hoe automobilisten daar omkeren, dan zie ik veel gebrek aan rijvaardigheid. Velen steken een keer (sommigen zelfs twee keer 😂), voordat ze weer terug kunnen rijden. Ze rijden geen rondje maar doen alsof de straat daar nog even smal is, terwijl dat deel duidelijk een verkeerspleintje is, compleet met een groot wit rond vlak in het midden met een doorsnee van meer dan twee rijbanen. Ze rijden dan dicht tegen het witte deel aan, zodat de draaicirkel klein is. Nee, het zijn geen oudere bestuurders. Het zijn bezoekers van een sporthal en een sportschool.
Er gaan stemmen op om mensen ouder dan 70 extra 'zwaar' te testen als ze een rijbewijs willen verlengen. Dat is vanwege de ongevallen. Ik heb begrepen, dat veel ongevallen door fatbike rijders worden veroorzaakt. Worden zij extra zwaar getest? En wat te doen met de zogeheten slechte chauffeurs? Worden die ook aangepakt? En dan te beginnen bij de rijscholen en de examinatoren / CBR die de slechte chauffeurs hebben laten slagen?
Zoals te doen gebruikelijk wordt iemand voor de microfoon gehaald wiens familielid betrokken was bij een dodelijk verkeersongeluk, waarbij een ouder persoon betrokken was als bestuurder. Andere slachtoffers / nabestaanden waren natuurlijk niet in beeld.
Ik vind niet dat een leeftijdsgrens gesteld moet worden. Het gaat primair om de rijvaardigheid. Daarop zouden niet alleen oudere, maar elke bestuurder geregeld getest moeten worden. Neem bij de beoordeling ook het aantal bekeuringen van de voorliggende periode in acht. Volgens mij ontstaat er dan een heel ander verkeersbeeld.