zaterdag 5 oktober 2024

State of the art

Er zijn mensen en bedrijven die graag voorop lopen met het nieuwste van het nieuwste. Ze betalen meestal ook voor de kinderziektes; de risico's die het met zich meebrengt. Vaak zie ik niet eens echte verbeteringen ten opzichte van het 'oude', in de praktijk bewezen product.
Zelf probeer ik telkens weer door de reclames heen te kijken. Misschien ook weer een stukje beroepsdeformatie van mijn kant. Ik moest namelijk niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen van conceptoplossingen aangeven. Ik mis in de reclames de nadelen.
Neem nou gewoon de actieradius van EV's. Voor mij is een batterij of accu een zelfde ding. Of ie nu in een lamp, fiets of auto zit. Ik merk dat zo'n accu / batterij een bepaalde levensduur heeft. Ik weet uit ervaring ook dat de prestatiecurve na verloop van tijd daalt. Een nieuwe accu die een actieradius van 75 km zou hebben, houdt het na een aantal keren laden (conform gebruiksaanwijzing) slechts 45 km vol. Volgens mij vanwege de omstandigheden, zoals de wind, het terrein (glooiend, heuvelachtig of vlak), het aantal keren van starten en rijden enz.
Dat een occasion van een EV relatief duur is, komt vanwege die gebruikte accu. Dat weinigen een occasion willen kopen, maakt de inruilwaarde laag. En dus is sprake van een zeer hoge afschrijving voor de eigenaar; kaptaalverlies. Uit onderzoek is gebleken, dat een EV relatief zeer hoge onderhoudskosten kent vergeleken met een hybride of gewone benzine- of dieselauto. De EV staat ook niet bovenaan als betrouwbaarste en milieuvriendelijkste auto. Terwijl met het meeste smerigste aspect, de kinderarbeid, niet eens rekening gehouden is. Alleen daarom zou ik niet zo'n EV willen kopen.
De warmtepomp is ook een nieuw technisch snufje met kinderziektes. En zo zijn er nog veel meer apparaten. Het aanbod van elektrische apparaten is enorm gegroeid. Vanwege de energietransitie?