Ik moest eerst de beide achterlichtunits verwijderen. Die zitten simpel met één bout vast en met twee pootjes geklemd op de carrosserie. Maar, ze zitten daar al heel lang. Met als gevolg : roestig. Maar ik kreeg beide bruine rakkers er toch uit.
Vervolgens was de bumper zelf aan de beurt. Die zit met slechts vier bouten vast aan de carrosserie, twee boven en twee onder. In feite is het een mooi stukje kunststof afwerking. Meer niet. De bumperbalk zelf bleek erachter te zitten. Maar voor het zover was moesten eerst ook de resterende bouten verwijderd worden. Ze waren stuk voor stuk erg door roest aangetast, maar slimme Wimmie kreeg ze er allemaal uit. Toen het beschadigde kunststof verwijderd was, zag ik dat de bumperbalk ook een flinke dreun heeft gekregen. Dat zou (later) ook vervangen kunnen worden, maar dat heeft geen haast en nu niet echt veel nut.
De beide lampjes van de kentekenverlichting waren ook kapot. Gelukkig zaten in de andere bumper ook units. Maar een daarvan was beschadigd. De stekker van de beschadigde was ook beschadigd. Die had duidelijk kortsluiting meegemaakt. Ergo de rechter kentekenplaatverlichtingsunit
(leve scrable of wordfeud!) moet met stekker en al vernieuwd worden. Tegen die tijd moet de bumper er weer van af. Lekker handig, als een lampje het begeeft, moet de bumper er ook af! Ik heb de naakte kont eerst maar even afgeveegd, ook al is ie straks uit het zicht.
De nieuwere bumper was natuurlijk qua montage net weer even anders. Niet alle bevestigingsogen zaten op dezelfde plek als bij de oude. Maar dat vormde niet echt een probleem. Ik heb nieuwe boutjes ingezet met nieuwe ringetjes. Vooraf heb ik de kentekenplaathouder vervangen. De oude was ook beschadigd. Tegen 12 uur was de klus geklaard. De kont van de Lupo ziet er nu weer aantrekkelijk uit. De zwarte onderkant staat inderdaad niet verkeerd.