dubbel uitgevoerde bladveer |
geen roest |
Vanmorgen ben ik met de bus naar de loods gereden, om mijn plan ten uitvoer te brengen. Rond 10.00 uur draaide ik met de luchtsleutel de eerder losgemaakte bout eenvoudig weer los. Bij de andere lukte het mij weer niet. Ik besloot maar direct de moerensplijter in te zetten. Man, man, man, wat ging dat snel en eenvoudig! Nadat de moer gespleten was, kon ik hem eenvoudig van de bout draaien. Hoera! Bij de dubbele bladveren heb ik ook bijna nieuwe bouten en moeren meegekregen.
Daarna ging de wagen op de krik met blokken voor de wielen en extra assteunen voor de veiligheid. Ik heb de oude enkele bladveer verwijderd, nadat ik de bouten uit de ogen had gedraaid. De bouten oogden als nieuw, dus van vast geroeste bouten was geen sprake. Meneer Reints uit Kampen heeft weer gelijk; ze roesten niet vast in de strop van de veer.
`gespleten moer |
Ik had eerder de hoogte van de bus opgemeten bij het achterwiel vanaf de grond tot aan de rand van het spatbord; die was 70 cm. Na de ingreep is hij met 4 cm gestegen naar 74 cm. Afgezien daarvan is ie nu ook berekend op meer gewicht in de bak. Als we met z'n tweetjes op pad gaan, houden we bijna 700 kg over. Maar soms, heel soms zitten er vier mensen achterin. En af en toe hangt er een aanhangwagen achter met een flinke lading. Dan is zo'n dubbele vering stukken beter dan de oude, bijna versleten enkel uitgevoerde bladen.
Wat een heerlijk gevoel als ik weer eens een succesje geboekt heb. Na zo'n dagje over de vloer liggen dweilen, is het een verademing onder de douche te gaan staan.