Na de aanschaf van de Ducato, nu twee jaar geleden, kreeg de bus een servicebeurt XL. Toen werd al opgemerkt, dat de remmen achter bijna aan revisie toe waren. Er is toen volstaan met het monteren van nieuwe remschoenen. De revisiekosten stond al op het budget van 2016 genoteerd. Ik wilde ze niet laten slijpen. Ze zijn immers al bijna 25 jaar oud. Liever iets meer betalen voor nieuwe trommels. Vanwege de leeftijd van de bus, zijn de onderdelen vrij goedkoop. Totdat ie een oldtimer wordt, dan worden de onderdelen schreeuwend duur. Zo gaat dat.
Sinds de aankoop horen we rechtsachter van tijd tot tijd een zingend geluid. De garage kon ons niet vertellen waar dat vandaan kwam. Soms bleef het lang weg, om opeens weer van zich te laten horen. Toen ik bij een andere garage over het verschijnsel vertelde, zei de monteur, dat ik zo'n 5 minuten na het aanhoren van het geluid de trommels van de remmen eens moest controleren op de temperatuur. "Natuurlijk wel eerst even stoppen op een veilige plaats", voegde hij er lachend aan toe. Op de terugreis van de ijzerboer, hoorde ik het geluid weer. We waren niet ver van de loods, dus ik besloot daar pas te stoppen. Toen ik aan de trommels voelde was de linker wat warm en de rechter........heet!
Vanmiddag heb ik de trommel gedemonteerd. Hij ging er erg lastig vanaf. De remschoenen hielden hem klemvast. Net een verliefd stel. Maar wie niet sterk is, moet slim zijn. Al kloppend en trekkend schoof de trommel beetje bij beetje van de naaf en de schoenen. Toen ie loskwam, zag ik dat de schoenen zich naar buiten uitzetten. Of wel : de afstelling stond niet correct. Aan de schoenen kon ik zien, waar de schoen wrong. Huh? Ze waren nog in goede staat. Er lag wel veel stof in de behuizing. Dat heb ik weggeblazen (de goede kant op). De trommel zag er niet al te best uit. Die was echt zo goed als op. Ik heb een nieuwe erop gezet, nadat ik de afstelling van de schoenen in orde had gemaakt; schoenen een paar millimeter naar elkaar toe gedraaid. Ook nog een aardig klusje, waarbij logica een rol speelt. Zo'n remmechanisme heeft twee drukveren en drie trekveren. En een moer om te stellen.
Het remvlak aan de binnenkant van de nieuwe trommel heb ik met remreiniger schoongemaakt en een beetje geschuurd alvorens deze te monteren.
Natuurlijk heb ik de linker kant ook gelijk gedaan. Die kant was zo gepiept; binnen een kwartier het wiel eraf, de oude trommel eraf, schoonmaken, nieuwe trommel erop en het wiel weer erop. Voordat ik weer richting huis ging, heb ik een paar keer krachtig geremd. De bus bleef keurig rechtdoor sturen. De handrem werkt ook goed. Onderweg hoorde ik geen vreemde geluiden. Hoewel, opeens klonk er een afgrijslijke smartlap door de luidsprekers. Ik heb de zanger met een druk op de knop zijn nek omgedraaid. Geen paniek, de man is al een tijdje dood. Ik ben weer helemaal blij. Er zijn maar twee dingen die een (ex-)motorman gelukkig maken : steeksleutel 10 en ringsleutel 13. Haha!!