Van dichtbij hoor ik soms over mensen die verontwaardigd reageren op een prijs. "Ik kan via internet een cv ketel voor nog geen 1.000 euro kopen!", is hun reactie. Ze vergeten dan, dat zo'n ketel ook afgesteld en opgehangen moet worden. Dat kan pas nadat de oude verwijderd en afgevoerd is en de leidingen herzien zijn voor aansluiting op de nieuwe. Het kan ook zijn dat de locatie waar de nieuwe moet komen een lastige is. Of dat een andere rookgasafvoer nodig is. De daarvoor benodigde materialen en uren zitten niet in dat aantrekkelijke bedrag verwerkt. Ook niet in het bedrag dat op menig busje prijkt. Al de bijkomende kosten staan niet bij zo'n aantrekkelijke advertentie vermeld.
Het is wat dat betreft net als de aanbiedingen van goedkope vakanties. Tel er 50% van het bedrag erbij op en pas dan kom je aardig in de richting van het juiste bedrag. Tenzij je dat alles zelf wilt en kunt doen.
Veel bedrijven weigeren materialen te gebruiken, die via het internet zijn gekocht. De klanten verwachten garantie van in dit geval een installateur, maar die geeft die niet op een internetaankoop. Wel op zijn eigen werk en materiaal, maar met de nodige restricties. Het gevolg is dat de garantie op een elders aangeschafte installatie versnipperd raakt. Als er zich een storing voordoet, gaan leveranciers en installateurs naar elkaar wijzen. Dan sta je als klant niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk in de kou met je goedkopere apparaat.