Gisteravond ben ik begonnen met het leeghalen van het busje. Net als vorig jaar gaan the boyz met de bus op stap. Dit keer met minder bagage (naar ik hoop) en.... met dubbele bladveren onder de voeten.
Ik ben gisteren nog even onder de bus gekropen. Ik heb laatst de remtrommels vervangen en de remmen opnieuw gesteld. Ik was enkel vergeten de handrem even te controleren. Toen ik die maandag j.l. gebruikte, merkte ik dat ie pas in een hoge stand aangreep. De remkabel kan op twee punten gesteld worden : aan de eerste (korte) kabel tussen de handrem en het trekmechanisme onder de wagen en daar waar de kabel zich splitst in twee naar de beide remmen. In het eerste stelpunt kreeg ik geen beweging. Het tweede, bij de splitsing van de kabel, draaide gemakkelijk los. Daar heb ik de handremkabel maar gesteld.
Vandaag nog de olie, bandenspanning en andere zaken controleren, zodat de mannen wat de bus betreft veilig op pad kunnen.
Vorig jaar had de groep behoorlijk veel bagage mee. Veel te veel, bedoel ik. Dit keer wordt de hoeveelheid aanzienlijk minder. Ik heb een gewichtsberekening gedaan aan de hand van het gewicht van de bus en het max. toegestane laadvermogen. Per persoon is uitgegaan van 80 kg lichaamsgewicht (ruim genomen, want het zijn 6 slanke slungels -excusez-). Ze mogen per persoon 40 kg meenemen. Totaal blijft het gewicht dan nog ver onder het toegestane maximum. Samen met de dubbele bladveren zitten ze dan aan de zeer veilige kant wat gewicht betreft.
Net als vorig jaar gaan de lichte, onhandige bagage (kussens, slaapzakken en.) in de tuinbox achter op de trekhaak. Het zwaardere deel komt in het midden van de bak op de vloer te liggen.