Als ik zou willen, dan kan ik de hele dag allerlei IQ testen doen. En dan ook nog op een leuke manier. Het is een kwestie van lezen of luisteren en nadenken. Met lezen bedoel ik advertenties en andere reclame-uitingen. Niet alleen op papier, maar ook via de tv en het internet. Een goed voorbeeld is een advertentie waarin het boek met de titel "Hoe word ik snel rijk" aangeboden wordt. Uiteraard niet gratis. De titel slaat niet op de koper, maar op de verkoper. Mijn IQ is hoog genoeg om zo'n boek niet te kopen.
Veel bedrijven spelen in op hypes. Zoals nu het gratis aanbieden van zonnepanelen met de tekst Ja zeker, met winst! Verderop in de tekst spreekt men vervolgens over goedkope leningen. Hoezo lening? Het was toch gratis? Nee, het gaat om een investering die ik op de lange termijn misschien (niets is zeker in deze wereld) terug kan verdienen met wat winst. Een soort belegging zonder enige garanties. Of nee, er is één garantie : het kost mij geld. Huh huh. En als het even kan krijg ik dan ook een gratis nieuwe, slimme energiemeter, die ervoor zorgt dat zo'n leverancier stiekem veel meer verdient vanwege gesjoemel en ik nog meer benadeeld wordt.
Het positieve van al die alsmaar toenemende misleidende reclames is dan wel weer, dat ik mijn hersenen nog steeds en ook intensiever moet gebruiken. Een kwestie van : wie is het slimst?