zondag 8 maart 2020

Net als toen

Ik ben in 1970 op de motor van Leiderdorp naar Zuidlaren gereden. En weer terug. Ook aan andere ritten over de snelwegen in die periode dacht ik terug, toen ik gisteren via de A6 en A7 richting Groningen reed. Wat was het rustig op de weg! Er waren stukken van het traject waar ik begon te twijfelen : is het soms een autoloze zaterdag? Onderweg zag ik de voorbereidingen van de maatregel om de maximum snelheid terug te brengen tot 100 km/uur in de vorm van veel nu nog afgeplakte / afgedekte borden. Door de snelheidsverlaging kunnen we weer huizen bouwen. Veel automobilisten zullen zich niet aan de verlaging gaan houden. Dat kan, want handhaving bestaat niet meer. Wat een wereld! Iemand noteert iets over vervuiling en omdat het op papier staat, zitten we eraan vast. Haha! Waarschijnlijk een gevolg van de ambtelijke 'wie schrijft die blijft' cultuur en gebrek aan competentie. Het heeft ook niets van doen met gezond verstand.
Voor mij / ons is er weinig nieuws want wij rijden nooit sneller dan 100 km/uur. Gisteren, net na de Ketelbrug was ik een vrachtwagencombinatie aan het inhalen. In mijn spiegels zag ik een stel koplampen met hoge snelheid mij naderen. Op een gegeven moment begonnen de lampen te seinen. Ik was bijna voorbij de combinatie en bleef lekker 100 rijden, ondanks dat borden aangaven dat er weer 130 gereden mocht worden. Nou, dat vond meneer de Audi rijder heel vervelend. Ik nam wellicht in zijn ogen te veel tijd voordat ik weer naar rechts ging. Dat doe ik namelijk pas, zodra de afstand tussen mij en het voertuig dat in ingehaald heb, zo'n 2 à 3 seconden is. Dat is voor beide weggebruikers het beste lijkt me. Maar dus niet voor de Audi bestuurder. Toen het weer kon, spoot hij als een gek weg. Haast, haast, haast. Het was het enige incident gedurende de reis. Onderweg heb ik wel vier keer(!) dezelfde auto, een Toyota Yaris, ingehaald. Ook leuk. In dat wagentje zaten
vier jonge mensen gezellig te zijn. Met gevolg dat de snelheid erg varieerde tot onder de 80, want een vrachtwagen haalde hen ook een keer in. Als de gezelligheid even pauzeerde, gaf de Yaris chauffeur weer gas tot zo'n 110 - 120 km / uur. Dan haalde hij mij weer in.
Onderweg viel mij de zeer hoge brandstofprijzen op. En dat terwijl de oliemarkt instort (zegt men). Die handelaren doen net als de financiële instellingen : manipuleren met de prijzen c.q. de rente. De prijs voor diesel liep zelfs op van € 1,42 tot € 1,45 per liter! Dat is bijna 17 cent per liter duurder dan hier.
Op de terugweg was het ook nog rustig. Dus ik kwam zowaar vrij fit weer thuis.