dinsdag 6 maart 2018

Milieuzones


Arnhem wordt afgesloten voor 'vuil' autoverkeer. Ik ben benieuwd wat daar de gevolgen van zullen zijn. Ik bedoel voor de middenstand, musea en dergelijke. Inmiddels heb ik uit veel reacties van Arnhemmers begrepen, dat velen een flink eind moeten omrijden, om toch op de plaats van bestemming in hun stad te kunnen komen. Omrijden dus. Nou, alsof dat zo goed is voor het milieu. Er zijn ook routes, die vanwege het vele eenrichtingverkeer, motorvoertuigen dwingen door zo'n milieuzone te rijden. Om aldaar een bekeuring te krijgen?
Het zullen kinderziektes zijn, veroorzaakt door niet al te diep nadenken. Zouden de mensen met een 'oude' auto, die in zo'n zone wonen een ontheffing krijgen? Of wordt hun voertuig in beslag genomen? Of wordt men gedwongen een jongere auto te kopen? In Antwerpen mag men als inwoner na betaling van 350 euro alsnog de stad in. Geld dus.
Bij woonerven zijn vaak parkeerplaatsen net buiten het erf te vinden. Hoe zit het straks met de milieuzones? We rijden toch al niet in de auto een stad in. We hebben de fietsen mee. Dus voor ons maakt het niet zoveel uit.
Ik zou graag een proefproces willen zien van een eigenaar van een oude auto, waarvan de uitlaatgassen qua uitstoot ruimschoots voldoet c.q. gelijkwaardig is aan die van jongere auto's. Men zou de resultaten van een meting van de uitlaatgassen (APK?) moeten hanteren als criterium. Het gaat immers om vervuiling. Het is toch raar dat ik in andere landen wel een vignet krijg als ik 'schone' uitlaatgassen produceer, maar hier niet vanwege het bouwjaar. Is dit EU of wat....?
Psst! Ik heb me laten vertellen dat al die auto's die geweerd worden, minder wegenbelasting gaan betalen omdat ze beperkt worden in het gebruik van openbare wegen. Of is het nepnieuws?