Van de invoering van milieuzones was al langer bekend, dat ze in aantocht waren. De automotive-industrie heeft zich daarop tijdig voorbereid. Er zijn producten op de markt die ervoor moeten zorgen, dat ook oudere dieselmotoren 'schone' uitlaatgassen produceren.
Zo kan men het uitlaatsysteem uitrusten met speciale apparatuur, die de gassen extra reinigen. AdBlue is daar een bekend voorbeeld van. Het product wordt vooral in Duitsland veel verkocht en gemonteerd. Dat komt omdat men in Duitsland niet het bouwjaar als criterium hanteert voor al dan niet schone motorvoertuigen, maar de kwaliteit van de uitlaatgassen. Met andere woorden : Duitsland doet niet aan symptoombestrijding, want ook buiten de milieuzones profiteert het milieu van zo'n ingreep. Een kwestie van visie.
Een probleem is wel de prijs die men voor een systeem als AdBlue moet betalen. Die ligt rond de 1.500 euro. Daarna moet de boel nog geïnstalleerd gaan worden, wat nog eens 1.000 euro vergt (zegt men). Ik denk niet dat die bedragen opwegen tegen de dagwaarde van menig oude diesel.
Maar ook voor een aantal oudere diesels is er enig soelaas. In dat land worden ook veel roetfilters gemonteerd. De filters zijn er helaas niet voor alle motoren. Ze zijn een stuk goedkoper (ongeveer 600 euro) en de montagekosten liggen ook aanzienlijk lager (50 euro, voor nog geen uur werk). Deze oplossingen bieden bepaalde oude diesel meer mogelijkheden in Duitsland en wellicht ook andere landen. Maar niet in ons land. De milieusticker moet wel met een rekening van een officiële garagebedrijf aangevraagd worden en de aanwezigheid van het filter moet op het kenteken vermeld staan.
In ons eigen land kan men ook roetfilters laten monteren. De kosten hier zijn net zo hoog als die van in Duitsland. Voor oudere diesels dus niet interessant, lijkt me. Misschien iets voor de echte milieufreaks. Let wel, zo'n roetfilter heeft ook nadelige gevolgen. Met name voor de prestaties van de motor en het brandstofverbruik. Zo'n filter dient ook geregeld gereinigd te worden. Nogmaals : het is in Nederland zo, dat men niet naar de kwaliteit van de uitstoot kijkt, maar naar het bouwjaar. En dat is jammer. Verminderen van de kwalijke uitstoot lijkt mij beter dan per gebied verbieden.