Vanmiddag zag ik iemand die de caravan aan het gereedmaken was. Even een weekend er tussenuit, nu er mooi weer verwacht wordt. Zelf vind ik het 's avonds en 's morgens nogal fris worden. Ik dacht zodoende aan ons kacheltje in de bus. Wat dat betreft is het net als met de regen. Pas als het regent werd ik weer aan de lekkende dakgoot herinnert. Het kacheltje is een los vierkant, knalrood ding, dat op de laagste stand voldoende warmte afgeeft. Het is wel zo, dat ik de rode dobbelsteen eerst uit de bagagebak moet halen en hem ergens een plekje geven. Vervolgens de stekker in een contactdoos en starten maar. Het is wel een gedoe, dus dacht ik zittend op mijn fiets aan een oplossing. Vanwege mijn beroepsdeformatie zette ik eerst mijn eisen en wensen op een rij. Het moest veilig zijn / blijven. Bij voorkeur met een schakelaar de kachel kunnen bedienen, vond ik ook handig. En hij moest niet in de weg staan.
Ik liet een paar mogelijkheden door mijn hoofd zwalken. Zoals de kachel in de bagagebak een vaste plek geven met een uitstroomrooster. De bak heeft ventilatie-openingen, dus de lucht aanvoeren is geen probleem. Met een verlengsnoer met schakelaar zou ik hem kunnen bedienen, zonder in de bak te hoeven zijn. Maar zo'n opgesloten verwarmingsapparaat geeft mij, ondanks veiligheidsmaatregelen, geen rustig gevoel.
Om de opties nog eens goed te overdenken ben ik in de bus gaan zitten. Toen ik naar de vloer staarde, schoot opeens een andere optie door mijn grijze hoofd.
Onder de bus is nog veel ruimte. Als ik het kacheltje onder de bus op afstand zou kunnen bedienen, zou dat een ideale oplossing zijn. Ik moet dan wel de verwarmde lucht door de vloer naar binnen kunnen leiden. Natuurlijk is het de bedoeling het kacheltje pas op een camping of camperplaats onder de bus te plaatsen. In andere situaties ligt ie in de bagageruimte. Het mooist lijkt me wanneer ik het apparaat tussen de chassisbalken kan schuiven. Daar hangt het rode duiveltje dan ook droog. Met de voorzijde tegen een rechthoekige, aluminium 90 graden bocht / koppelstuk gedrukt, waarvan het uiteinde omhoog door de vloer in de bus komt. Dat koppelstuk is uiteraard i.v.m. warmteverlies geïsoleerd. Op de vloer monteer ik een afsluitbaar uitstroomrooster. Zaak is wel een spatwaterdichte contactdoos onder de bus te monteren. Maar dat was ik al van plan.
Ik maak in de bus een schakelaar tussen de centrale kast en de contactdoos. Dan kan ik de kachel in de bus aan- en uitzetten.
Nee, aan zo'n dieselkacheltje wil ik niet beginnen. Zo'n ding geeft veel meer lawaai, draait op diesel, gaat kapitalen kosten (vergeleken met wat we nu hebben) en is een grotere klus om te installeren. Ik laat de conceptoplossing nog wat bezinken.