|
uit de opruiming |
Zoals bekend wordt het onder de motorkap van de Ducato behoorlijk warm. Vooral zomers is dat te merken. Ook in de cabine. Het tussenschot en de vloer die de cabine van de motorruimte scheiden zijn niet bepaald goed geïsoleerd. Warme lucht stijgt op, zo ook onder de motorkap. Maar de warme lucht kan alleen via de onderkant van de ruimte afgevoerd worden. Als we lange trips maken, zet ik tijdens pauzes de motorkap open. Soms denkt men dat we pech hebben. Haha!
Ik heb zo hier en daar op het www wat rondgesnuffeld naar mogelijke oplossingen. Zelf wilde ik niet in de motorkap zaagsnedes maken in een u-vorm en dan het stukje plaatwerk omhoog buigen. Die oplossing leek mij te lastig. Ik zag ook veel luchthappers op motorkappen gemonteerd worden (compleet met regenwaterinstroom), maar weinig extra ventilatie-oplossingen. Een gat zagen en daarover heen een aluminium rooster leek me een red neck oplossing. Zo'n luchthapper moet in mijn geval 180 graden gedraaid worden. Dus met de (uitstroom)opening naar achteren gekeerd. Er moet ook iets komen om de voorkomen dat regen- en/of waswater de motorruimte binnenstroomt.
|
gezaagd en geboord |
Toen ik een keer bij een bouwmarkt was, zag ik witte kunststof kapjes in de opruiming. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld voor een ventilatiesysteem. Ik vond ze weliswaar te hoog, maar ik heb ze toch maar gekocht voor een paar euro per stuk. Ze hebben een paar weken in de wagen gelegen. Ik vond ze achteraf te hoog voor op de motorkap. Het moet natuurlijk wel ogen. Intussen had ik voor tegen het binnenstromen van water een oplossing gevonden. In de loods. Ik wil gewoon een pvc buis met brede kraag gebruiken, dus een stuk pvc pijp met een vrij brede rand met opstaande rand aan de bovenkant die de voet van het kapje wordt.
|
zoiets dus |
Ik ben vervolgens wat aan het knutselen geslagen. Ik heb de onderkant van het kapje afgezaagd. Keurig langs het tape dat ik vooraf aangebracht heb, zodat weer een vlakke voet ontstaat. Om het geheel echt mooi vlak te krijgen heb ik het een paar keer over een vel schuurpapier dat ik vlak op de werkbank heb gelegd gehaald. Daarna heb ik het stukje pvc buis bewerkt, zodat het kapje er precies overheen past. In het kapje heb ik gaten geboord. Mocht er toch nog water over de rand komen, dan wordt het via dia gaten afgevoerd.
Inmiddels heb ik één kapje gereed. Het moet nog wel in de primer gezet en op kleur gespoten worden. Dan komt het meest spannende deel van de ingreep : met een gatenzaag een gat in de motorkap zagen! Dat gat moet een diameter krijgen van zo'n 6 cm waardoor de buis van de kap geschoven wordt. Met een speciale lijmkit (mijn spellingscontrole weet niet zoveel woorden als ik) wordt de ventilatiekap op de motorkap vastgezet.
De bedoeling is om zowel links als rechts zo'n ventilatiekapje te plaatsen. Een volgende keer hoop ik het functionele en ook mooie resultaat te laten zien.