maandag 23 september 2019
Hé, een trekonderbreker!
Vanmorgen was ik een geiser aan het ontleden, demonteren dus. Wat denk je? Zie ik opeens een mij zeer bekend onderdeel : een trekonderbreker! Zo'n muts die bovenop de geiser zit. Ooit was ik op zoek naar zo'n kap, maar de term 'trekonderbreker' was bij de deskundigen in de bouwmarkten onbekend. Men wist toen ook nog niet het verschil tussen een vlak- en een diepspoeler. Dat was nog in de tijd dat ik een woning verbouwde. Of wel : de vorige eeuw.
Maar goed, een trekonderbreker dus. Er gingen bij mij gelijk een paar belletjes rinkelen. Zo'n kap had ik onlangs beschreven toen ik het had over het monteren van de hete luchtkachel onder het chassis van de bus. Een vierkante opening met een ronde uitloop. De vierkante opening sluit wat afmetingen betreft mooi aan op de kachel. Wat een toeval. Op die uitloop kan ik een metalen 90 graden bocht monteren, die dan door de vloer van de bus gaat. Ik heb die trekonderbreker maar gelijk uit een behuizing geslepen met de slijptol. De benodigde bocht ligt al een paar jaar als gebruikt maar nog mooi in de loods stof te vangen op de 'je-weet-maar-nooit-plank'. Nu is het dan zover, de bocht kan gebruikt gaan worden. Ik heb aan de onderkant van de kap een metalen plaat gemonteerd. Daarop komt de kachel (geklemd) te staan. Hij hangt daar alleen als we ergens verblijven. Voor vertrek wordt alles weer verwijderd.
Het zal nog aardig wat voeten in aarde nodig hebben, voordat ik de toepassing verder uitgewerkt heb. Maar de basisingrediënten zijn er. Ik heb al gezien dat de opening voor de warme lucht mooi in de vrije ruimte voor de schuifdeur uitkomt. Daar komt een rooster en een afdekplaatje overheen. Er ligt ook een mat. Aan de buitenkant wil ik de opening in de vloer (onder de bus) ook kunnen afsluiten. Het is de bedoeling de kachel met koppelstuk in z'n geheel (onderste foto) te kunnen monteren en te verwijderen. Op de onderste foto oogt het misschien niet mooi, maar eenmaal zwart gespoten zal het er fraaier uitzien. Vraag maar aan meneer Trudeau. Haha! Zoals het concept er nu uitziet, past het allemaal. Uiteraard zal er een goede afdichting moeten komen en zal ik het metalen koppelstuk gaan isoleren. De volgende stap is een gat met een diameter van 12 cm in de vloer van de bus zagen. Spannend! Ik begin met een 6 mm boor onder de bus, die precies het midden van het gat aangeeft. Daarna komt een speciale gatenzaag uit de werkbus van de installateur, die ik in de bus ga gebruiken met het boorgat als middelpunt.