Veel techneuten hebben ook de neiging zaken in te vullen voor de klant : ik weet wat goed voor u of het ding is. Goed bedoeld, maar niet klantgericht.
Ondanks de getekende offertes waren er toch in onze zaak klanten die na de reparatie niet wilden betalen. Het waren wel dezelfde klanten, die op moment van de opdrachtverstrekking stoer wilden doen tegenover hun aanwezige vrienden, maar voor wie de reparatie het financieel gezien te zwaar was of dat ze het geld al aan andere zaken hadden uitgegeven. Een keer leidde zo'n situatie bijna tot een handgemeen, toen een klant de gerepareerde tweewieler zonder betalen uit de werkplaats wilde rijden.
Zekerheid voor alles dus. Mocht er tussentijds toch iets onverwachts zich voordoen, dan namen we subiet contact op met de klant. Eventuele wijzigingen (inclusief datum en tijdstip) op de getekende offerte moesten ook getekend / geparafeerd worden. Bij grote opdrachten hanteerden we deelbetalingen, gebaseerd op de fasen inkoop materialen, installatie en oplevering. Zo bouwden we de financiële zekerheid in.
Het projectmatig werken heeft zo zijn voordelen. Onlangs las ik een stukje over iemand die een camper liet bouwen. Ook op basis van een getekende offerte. Helaas ging de bouwer daarna geheel zijn eigen weg en week op veel punten af van de offerte, omdat hij dat betere oplossingen vond. Dom, want dat kan zo'n bouwer geld gaan kosten wegens wanprestatie c.q. contractbreuk.