Gisteravond volgden wij weer die interessante serie over een reis dwars door China. Dit keer ging het vooral over veiligheid. Ik was wel verrast door de zaken die daar gaande zijn. De maatschappelijke controle groeit in China. Daarbij wordt gebruik gemaakt van moderne technologie. Men gebruikt daar een sociale kredietwaardigheidssysteem. Wie door een rood verkeerslicht loopt of rijdt, wordt gefotografeerd. Met behulp van gezichtsherkenning wordt de identiteit van de overtreder vastgesteld. Wie 5 keer zo'n overtreding begaan heeft, wordt maatschappelijk geweerd. Het krediet is op! De overtreders worden gewoon in beeld gebracht. Als waarschuwing voor de rest. Het is een variant op het aloude brandmerken. Die werkwijze is in China geen enkel probleem, want men stelt veiligheid boven privacy. Of zoals een politieagent zei : "Er is geen privacy als er geen veiligheid is."
Hij zei ook dat mensen die geregeld door rood gaan onbetrouwbaar zijn. Daar kan je beter geen zaken meedoen. Die hebben geen discipline. De controle reikt inmiddels al heel ver. Ook het koopgedrag (creditcards), het surfen op het internet en andere dagelijkse bezigheden worden gevolgd en digitaal vastgelegd. Het geheel kwam mij nogal vergezocht, overdreven en beangstigend over. Maar toch wel passend bij zo'n regime.
De aflevering riep weer herinneringen bij mij op. Eind jaren 70 kwam ik in aanraking met een beveiligingssysteem dat gebaseerd was op draadloze detectie. Toen al fantaseerden wij, IT'ers, over allerlei mogelijkheden van die technologie. Tot de meeste benauwende toe : big brother is watching you! Wie had kunnen denken dat het inderdaad die kant op zou gaan. In China duldt de overheid geen kritische burgers. Dus wil men de burgerij in zijn greep houden door middel van moderne technologie en de aanleg van enorme databases met allerlei gegevens over de burger. In onze cultuur doet de overheid dat anders. Men negeert de burger en gaat gewoon zijn eigen gang.
Een ander interessant onderdeel vormde de industrie. Die gaat steeds meer van sec kopiëren en produceren over op zelf creëren. Dat zou best kunnen kloppen, want de Chinese producten worden alsmaar beter.