Onze middelen van vervoer krijgen geregeld te maken met onderhoud. Het meeste doe ik zelf. Het onderhoud betreft drie soorten : correctief, preventief en innovatief. Als ik het goed doe, wat niet altijd het geval is, dan zou ik me hoofdzakelijk met preventief onderhoud bezighouden. Voorkomen is beter dan repareren. Ik ben geen automonteur en ook geen fietsmonteur geweest, dus gaat er soms wat fout. Of beter : valt er weer wat te leren voor mij. Zo zie ik dat. Een reguliere servicebeurt valt bij mij onder preventief onderhoud. Net zoals het wassen en poetsen. Tijdens dat laatste werk zie ik meer details. Soms pas ik modernere, kwalitatief betere onderdelen toe of doe aanpassingen ter verbetering van de kwaliteit, dan ben ik een beetje innovatief bezig. Maar dat komt niet zoveel meer voor. Ooit verving ik van de (contactpunten) ontsteking van een auto en motorfiets door een elektronisch exemplaar. En in de bus heb ik wat lampen vervangen voor led verlichting. Maar dat is het dan wel.
Zowel met mijn motorfietsen als met de auto's heb ik na de aanschaf ervan het liefst een nulmeting. Ik heb het dan over gebruikte voertuigen, tweedehandsjes. Dus kregen ze na aanschaf een zeer uitgebreide servicebeurt. Wie van plan is zijn auto of motor van de hand te doen, laat vaak de servicebeurten en/of reparaties achterwege. Vandaar deze aanpak, want ik ga voor zeker.